لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

«آغاز اقدامات» در آمریکا برای تشکیل اتاق بازرگانی مشترک با ایران


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران از «آغاز اقدامات» در آمریکا برای تشکیل اتاق بازرگانی با ایران خبر داد و گفت که در صورت این اتفاق، «طبق قانون» دو ماه پس از آن، اتاق بازرگانی آمریکا و ایران در تهران تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محسن جلال‌پور، شامگاه دوشنبه ۱۲ مرداد، در عین حال گفت که تشکیل اتاق بازرگانی با ایران در آمریکا هنوز «شکل نهایی به خود نگرفته»، به همین دلیل در ایران نیز اقدامی در این باره شروع نشده‌است.

وی تأکید کرد که اگر اتاق مشترک بازرگانی با ایران در آمریکا تشکیل شود، تشکیل این اتاق در ایران «نیازی به مجوز دولت ندارد.»

به گفته آقای جلال‌پور، «طبق قانون»، دو ماه پس از تشکیل اتاق بازرگانی با ایران در هر کشوری، اتاق بازرگانی و صنایع ایران وظیفه دارد، اتاق بازرگانی با آن کشور را تشکیل دهد.

پیشنهاد ما این است که هیئتی از تجار و فعالان اقتصادی همراه رئیس جمهور در مهرماه، به نیویورک بروند.
محسن جالا پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران

گفته‌های آقای جلال‌پور در حالی است که دو سال پیش و پس از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز گزارش‌هایی دربارهٔ احتمال راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک دو کشور منتشر شده بود.

در همین حال پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، روز دوشنبه ۲۲ مهر ۹۲ از ثبت اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در ایالات متحده خبر داده و گفته بود که برای ثبت این اتاق در ایران هنوز تصمیمی گرفته نشده‌است.

آقای جلال‌پور روز دوشنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هنوز درخواست «رسمی» از سوی آمریکا برای اعزام هیئت تجاری به ایران داده نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در عین حال پیش‌بینی کرد که در سفر احتمالی حسن روحانی به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، مذاکراتی بین مقام‌های اقتصادی ایران و آمریکا انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران گفت: «پیشنهاد ما این است که هیئتی از تجار و فعالان اقتصادی همراه رئیس جمهور در مهرماه، به نیویورک بروند.»

ایران و آمریکا از حدود ۳۵ سال پیش روابط رسمی سیاسی با یکدیگر ندارند و آمریکا سال‌هاست که ایران را تحت انواع تحریم‌های مالی و اقتصادی قرار داده‌است.

بر پایه گزارش‌ها در سال‌های گذشته ایران از میان کشورهای گروه ۱+۵، کمترین میزان تجارت را با آمریکا داشته‌است.

بر اساس آمار گمرک ایران، در ۴ ماهه اول سال ۹۴، صادرات آمریکا به ایران بیش از ۱۱ میلیون دلار و واردات این کشور از ایران ۲۰۸ هزار دلار بوده‌است.

پس از توافق اتمی وین، با وجود تأکید مقامات جمهوری اسلامی بر عدم امکان رابطه مستقیم سیاسی با آمریکا، اظهارنظرهایی دربارهٔ افزایش روابط اقتصادی دو کشور منتشر شده‌است.

از جمله بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، تأکید کرده که ایران برای همکاری با شرکت‌های نفتی خارجی هیچ محدودیتی برای هیچ کشوری از جمله آمریکا قائل نیست.

XS
SM
MD
LG