لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

اجازه حضور زنان در سالن‌های والیبال ایران «در انتظار ابلاغ» است


شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده

۱۸ روز مانده به برگزاری بخشی از بازی‌های لیگ جهانی والیبال در تهران، معاون رئیس جمهوری ایران خبر داد که صورت‌جلسه ورود زنان به سالن‌های والیبال توسط نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان امضاء شده و در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه ۱۱ خرداد با روزنامه شرق داشت گفت که «سازوکار» حضور زنان در سالن‌های والیبال «تدوین» و صورت‌جلسه آن امضاء شده، اما افزود که از ابلاغ شدن یا نشدن این صورت‌جلسه توسط دولت بی‌خبر است.

خانم مولاوردی در پاسخ به این پرسش که ممکن در صورت ابلاغ نشدن این صورتجلسه، زنان امکان حضور در مسابقات جام جهانی والیبال به عنوان تماشاچی را پیدا نکنند، گفت: «برای والیبال فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد از قبل هم مشکلی نبوده‌است.»

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده روز دوشنبه، هفدهم فروردین، نیز گفته بود که تصمیم دربارهٔ حضور زنان در سالن‌های والیبال در کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارت ورزش، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت کشور «تأیید نهایی» شده اما هنوز به «تصویب نهایی» نرسیده‌است.

دو روز پیش از این سخنان خانم مولاوردی، دو خبر متناقض در مورد حضور زنان در سالن‌های ورزشی در رسانه‌های ایران منتشر شده بود.

نخست عبدالحمید احمدی، معاون وزیر ورزش و جوانان، اعلام کرد که شورای امنیت کشور طرح پیشنهادی این وزارتخانه را تأئید کرده و حضور زنان در سالن‌های ورزشی برای تماشای مسابقات «برخی رشته‌های ورزشی» در سال جاری اجرایی خواهد شد.

با این حال ساعاتی بعد بابک دین‌پرست، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، اعلام کرد که «شورای امنیت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه‌ای نداشته‌است».

خانم مولاوردی در سخنان روز دوشنبه خود تأکید کرد که تصمیم درباره حضور زنان در سالن‌های والیبال در جلسات «وزارت کشور» گرفته شده نه در «شورای امنیت کشور.»

«اتفاقات و برخوردها» درسال گذشته «جای سؤال داشت و عجیب بود»

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده همچنین دربارهٔ اتفاقات رخ داده برای زنان و خبرنگارانی که سال گذشته برای تماشای مسابقات والیبال تلاش کرده بودند نیز گفت: «پارسال همه آن اتفاقات و برخوردها جای سؤال داشت و عجیب بود.»

وی اضافه کرد: «در مورد والیبال قبلاً که مشکلی نبوده‌است. قطعاً اگر ضمانت داده نشود، باید اعلام شود که حضور پیدا نکنند تا دوباره آن اتفاقات تکرار نشود.»

تلاش تعدادی از زنان برای تماشای مسابقات والیبال بین ایران و برزیل و همچنین ایران و ایتالیا در سال گذشته خبرساز شد.

از جمله غنچه قوامی، شهروند ایرانی‌ـ بریتانیایی، که روز ۳۰ خرداد ۹۳ به همراه تعدادی دیگر از زنان قصد داشت برای تماشای مسابقات جهانی والیبال به ورزشگاه آزادی برود به خاطر اعتراض به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه بازداشت و چند ساعت بعد آزاد شد.

او چند روز بعد که برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرد، دوباره بازداشت شد. خانم قوامی دوم آذرماه ۹۳ به قید وثیقه از زندان آزاد شد و پس از آن نیز اعلام شد که وی «عفو» شده‌است.

به دنبال این ممنوعیت‌ها برای حضور زنان در استادیوم‌ها، در سال گذشته فدراسیون بین‌المللی والیبال میزبانی تعدادی از مسابقات جهانی را از ایران پس گرفت.

با این حال براساس گزارش‌ها، بنا است که ایران در روزهای ۲۹ و ۳۱ خرداد در سالن ورزشی آزادی تهران، میزبان تیم والیبال آمریکا باشد.

تیم ایران همچنین در تیرماه میزبان تیم‌های والیبال روسیه و لهستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG