لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۱

انتقاد توکلی از «بی‌توجهی دولت به رانت‌خواری ۶۵۰ میلیون یورویی»


احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از آنچه که «بی‌توجهی» دولت به رسیدگی به پرونده مشهور به «رانت ۶۵۰ میلیون یورویی» خوانده انتقاد کرد.

به گزارش سایت الف، آقای توکلی دراین نامه که ۵ مرداد منتشر شده مدعی شد که یک تاجر ایرانی با استفاده از امتیاز «تخلیه زودتر از موعد کالاهای خود در بنادر ایران و اختصاص ارز سهل‌الوصول و کم‌هزینه» حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سود برده‌است.

براساس ادعای آقای توکلی، با این تاجر که سهم اصلی را در بازار خوراک دام و طیور دارد تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده که بر اساس آن وی «به طور استثنایی امکان تخلیه، ترخیص، عرضه و فروش کالاهای خود از بنادر ایران را پیش از تخصیص ارز پیدا می‌کند.»

نامه آقای توکلی در حالی منتشر شده که مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نهم تیر ماه گفته بود که «بانک مرکزی اعلام کرده که این رانت پرداخت نشده‌است.»

به گفته آقای افضلی فرد به همین دلیل پرونده «رانت ۶۵۰ میلیون یورویی» به قوه قضائیه ارجاع نشده‌است.

احمد توکلی، نماینده تهران، اردیبهشت ماه امسال گفته بود که «واردات کالاهای اساسی به علت شرایط تحریم حداقل ۲۵ روز و حداکثر چندین ماه طول می‌کشد و هزینه انتقال ارز بین ۹ تا ۱۳ درصد است در حالی که دو روزه به یک تاجر خاص از هالک بانک ترکیه ۸۳ میلیون یورو ارز تخصیص داده می‌شد و هزینه انتقال هم دو درصد بود.»

در پاسخ به این ادعای آقای توکلی ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، اردیبهشت ماه در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نوشته بود که «هیچ ارزی به این واردکننده پرداخت نشده در حالی که معادل ریالی آن، توسط این واردکننده به بانک پرداخت شده‌است.»

احمد توکلی در واکنش به این نامه گفته بود: «بانک مرکزی به خاطر اعتراض ما به این قرارداد، ارز را پرداخت نکرده، ولی اصل امضای تفاهم‌نامه با یک فرد خاص غیرقانونی بوده‌است.»

رئیس کل بانک مرکزی در عین حال از تعهدات دستگاه‌های دولتی برای تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی خبر داده بود.

آقای سیف ۱۴ تیر ماه گفته بود: «هر زمان واردکننده تقاضا کند بانک مرکزی متعهد است معادل ۶۵۰ میلیون یورو از ارز در دسترس در کشوری که این امکان وجود دارد اقدام کند.»

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن نیز ۵ خرداد از دستور معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی برای تامین ارز واردکنندگان کالاهای اساسی خبر داد و گفت که این ارز در صورت تقاضا به همه وارد کنندگان طبق شرایط تخصیص داده خواهد شد.

آقای نعمت‌زاده گفته بود: «واردکننده مسئولیت نوسان ارز را برعهده گرفته و در صورت افت قیمت سود خواهد کرد و در صورت افزایش قیمت زیان سنگینی را متقبل خواهد شد.»

«پرونده زمین‌خواری در هیات نظارت»

نامه‌نگاری احمد توکلی درباره پرونده مشهور به «رانت ۶۵۰ میلیون یورویی» در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، ۲۵ تیر ماه خواستار رسیدگی هیات نظارت بر نمایندگان به اتهامات وارد به احمد توکلی و مقداد نجف‌نژاد در مورد «زمین‌خواری» شده بود.

مقداد نجف‌نژاد، نماینده بابلسر و احمد توکلی، نماینده تهران، ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۳ در صحن علنی مجلس یکدیگر را به زمین‌خواری متهم کردند.

مقداد نجف‌نژاد در واکنش به یک مطلب منتشر شده در سایت الف، احمد توکلی را به سوء استفاده ده‌ها میلیارد تومانی در جریان خرید چند هزار متر زمین در شهرک غرب تهران از بنیاد مستضعفان متهم کرد.

این اتهامات در جریان رسیدگی به اعتبارنامه احمد توکلی در آغاز فعالیت مجلس نهم نیز مطرح شده بود اما در نهایت ۲۰۴ نماینده مجلس در ۱۳ تیر ۱۳۹۱ به اعتبارنامه آقای توکلی رای موافق دادند.

احمد توکلی نیز مقداد نجف‌نژاد را متهم کرد که یک زمین ۸ هکتاری را که از بنیاد مستضعفان برای ایجاد خانه جوان تملک کرده بوده برای مصارف شخصی خود فروخته‌است.

XS
SM
MD
LG