لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۷

رضا یزدانی برای سومین بار قهرمان بازی‌های آسیایی شد


رضا یزدانی
رضا یزدانی

در نهمین روز از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ که به میزبانی اینچئون کره جنوبی در حال برگزاری است، کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران موفق شد هفتمین مدال طلای کاروان ورزش ایران را به خود اختصاص دهد.

رضا یزدانی در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم از هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی مقابل ماگومد (محمد) موسایف از قرقیزستان با نتیجه ۱۴ بر ۴ به برتری رسید. قهرمانی یزدانی باعث شد کاروان ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها، بالاتر از تایوان قرار بگیرد و رتبه ششم را همچنان حفظ کند.

این آزادکار مازندرانی نخستین طلای کشتی ایران در این رقابت‌ها و سومین مدال طلای خود در بازی‌های آسیایی را بدست آورد. یزدانی، اهل جویبار مازندران، که نزد هواداران کشتی ایران ملقب به «پلنگ جویبار» است، در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه و ۲۰۱۰ گوانگجو هم نشان زرین را نصیب خود کرده بود.

برنده دو مدال طلای جهانی در استانبول ۲۰۱۱ و بوداپست ۲۰۱۳، ابتدا حریفش را خاک کرد تا ۲ بر صفر پیش بیافتد اما در ادامه چهار امتیاز از دست داد. از این لحظه به بعد بود که هجوم‌های خود را شدت بخشید. با فن فت‌پا چهار امتیاز گرفت و سپس مجدداً او را در خاک نشاند.

عضو تیم ملی ایران در دو المپیک پکن و لندن، با وجود قطعی شدن قهرمانی‌اش همچنان به حملات خود ادامه داد و به امتیاز ۱۴ رسید که به منزله پیروزی با ضربه فنی است. ماگومد موسایف عنوان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۲ را در کارنامه دارد.

نماینده ایران در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد. سپس کشتی‌گیر مغولستانی را ۶ بر صفر شکست داد. در نیمه نهایی نیز بر رقیب اهل کره جنوبی با حساب ۶ بر یک غلبه کرد و به فینال رسید.

یزدانی پس از کسب مدال طلا گفت: تمام سعی خود را کردم تا عدم نتیجه‌گیری مناسب در مسابقه‌های جهانی ازبکستان را جبران کنم. خوشحالم که طلا گرفتم و شرمنده مردم نشدم.

دارنده سه مدال طلای بازی‌های آسیایی درباره فینال یادآور شد: «حریف قرقیزستانی با تمام وجود مبارزه می‌کرد اما من برنامه کادر فنی را اجرا کردم و به خوبی این کشتی‌گیر را آنالیز کرده بودیم. پس از مسابقه‌های جهانی به دلیل فشاری که به بدنم آمد، مقداری قوایم تحلیل رفت اما ریکاوری مناسبی داشتم. هدفم این است که تا المپیک ۲۰۱۶ کشتی بگیرم.»

در آخرین روز رقابت‌های کشتی آزاد، روز دوشنبه مسعود اسماعیل‌پور در ۶۱ کیلو، عزت‌الله اکبری در ۷۴ کیلو، میثم جوکار در ۸۶ کیلو و پرویز هادی در فوق سنگین روی تشک خواهند رفت. در روز اول مسابقات، حسن رحیمی در وزن نخست و مصطفی حسین‌خانی در ۷۰ کیلو از دور رقابت‌ها حذف شدند.

نتایج سایر رقابت‌ها

در دوچرخه‌سواری و ماده استقامت جاده، آروین گودرزی نایب قهرمان شد. او با اشاره به کمک مهدی سهرابی در طول مسابقه گفت: «سهرابی دسته را کنترل می‌کرد. در واقع این مسابقه، همکاری دو نفره بود. من پاداش نقدی‌ام را با او تقسیم می‌کنم.»

در والیبال، ایران در چهارمین بازی به مصاف قطر رفت و موفق شد در سه ست پیاپی حریف خود را شکست دهد. شاگردان کواچ پیش از این بر هنگ‌کنگ، هندوستان و مالدیو غلبه کرده بودند.

در دوومیدانی و ماده هفتگانه زنان سپیده توکلی در مسابقات پرش ارتفاع با جهشی موفق از مانع یک متر و ۸۳ سانتی‌متری ضمن اول شدن در گروهش، رکورد ایران که در اختیار خودش بود را یک سانتی‌متر ارتقا داد.

در ۱۰۰ متر رضا قاسمی توانست به فینال راه پیدا کند. تیم کبدی بانوان ایران در بازی نخست به مصاف ژاپن رفت و موفق شد با نتیجه ۳۴ بر ۲۳ پیروز شود. تیم کبدی مردان نیز در نخستین بازی خود مقابل مالزی با نتیجه به برتری دست یافت.

در بسکتبال، ایران در آخرین دیدارش از مرحله یک چهارم پایانی به مصاف چین مدافع عنوان قهرمانی رفت و با نتیجه ۷۵ بر ۶۷ حریفش را شکست داد تا راهی مرحله نیمه‌نهایی شود.

در جدول رده‌بندی مدال‌ها چین از مرز یکصد نشان طلا گذشته. کاروان قدرتمند ورزش این کشور در مجموع نیز بیش از ۲۰۰ مدال تصاحب کرده. کره جنوبی ۴۱ مدال طلا دارد و ژاپن هم ۳۲ نشان زرین گرفته.

رتبه چهارم در اختیار ورزشکاران قزاقستان است که در کوران مسابقات ۹ طلا، ۱۰ نقره و ۱۹ مدال برنز را صید کرده‌اند.

کره شمالی با هشت مدال طلا در جایگاه پنجم است و سپس کاروان ورزش ایران قرار گرفته که هفت مدال طلا، هشت نقره و شش برنز را به دست آورده. تایوان هم هفت طلایی است اما با نقره‌های کمتر در رده هفتم قرار دارد.

XS
SM
MD
LG