لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۹

وزیر فرهنگ و ارشاد: دروغ‌گویی و بدگویی در جامعه زیاد شده است


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی روز شنبه ۷ شهریور از وضعیت اخلاقی جامعه ایران انتقاد کرده و گفت: «کمتر توجه می‌کنیم که در جامعه چقدر دروغ‌گویی، نقض عهد، شکستن امانت، بدگویی پشت سر دیگران و وارد کردن اتهامات ناروا زیاد شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی جنتی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت اضافه کرد: «حتی نخبگان ما که گردانندگان رسانه‌ها هستند به راحتی در رسانه‌ها نسبت به کسی که با او عداوت یا مخالفت دارند، اتهام ناروا و دروغ نسبت می‌دهند و این برای جامعه دینی... بسیار خطرناک است.»

آقای جنتی روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۹۳ نیز خطاب به منتقدان محافظه‌کار دولت حسن روحانی گفته بود که تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم جوراب ساپورت پوشیده‌است، اما دولت نگرانی‌های عمیق‌تری دارد و آن سقوط اخلاقی جامعه است.

آقای جنتی هم‌چنین تأکید کرده‌بود که در جامعه ایران «سرقت در حال افزایش است، فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپی‌گری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده است»، به‌طوری که «۲۵ درصد ازدواج‌ها» در کشور به طلاق ختم می‌شود.

روز ۲۱ مرداد، محمدعلی جعفری ، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز «وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه» ایران را «بسیار نگران‌کننده» اعلام کرد و گفت که «پیشرفتی در این زمینه‌ها نداشتیم.»

«چالش» فرهنگی افزایش سفر ایرانیان به خارج

وزیر ارشاد ایران روز شنبه در ادامه سخنانش با اشاره به مواجهه جامعه با به گفته او «ناهنجاری‌های فرهنگی اجتماعی متعدد» تأکید کرد که «ارتباطات ماهواره‌ای»، «فضاهای مجازی»، «شبکه‌های اجتماعی» و افزایش سفر ایرانیان به خارج، «ضمن آثار مثبت فرهنگی چالش‌های جدی را ایجاد می‌کند.»

وی افزود که یکی از این «چالش‌ها» در زمینه خانواده است و در پنج ماه گذشته بحث جلسات شورای فرهنگ عمومی «بی رغبتی جوانان به ازدواج، طلاق‌ها و جدایی‌ها و پدیده بسیار زشت ازدواج سفید» بوده‌است.

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی بارها نسبت به کاهش ازدواج و افزایش طلاق و همچنین افزایش آمار «ازدواج سفید» که به معنای زندگی زنان و مردان بدون ازدواج رسمی در یک خانه است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۹ آذر ۹۳، ضمن انتقاد از ازدواج‌های موسوم به «ازدواج سفید» گفته بود که دیری نمی‌رسد که نسل «حلال» مردمی که این نوع زندگی را برمی‌گزینند، از بین می‌رود و نسل آن‌ها به گفته او «حرام‌زاده» می‌شوند.

وزیر ارشاد در ادامه سخنان خود گفت که «سبک زندگی ایرانی- اسلامی» در شرایط جدید و با تحولات دنیا «تحت تأثیر قرار گرفته‌است.»

آقای جنتی اظهار داشت: «ما در کشورمان با ناهنجاری‌های فرهنگی اجتماعی متعددی روبرو هستیم که متأسفانه موارد بسیاری هستند و به عنوان چالش‌های فرهنگی قلمداد می‌شوند. در دنیایی زندگی می‌کنیم که ارتباطات و تحولات این عرصه بسیار گسترده و سریع شده است.»

او افزود: «با ۱۰، ۱۵ سال قبل که مقایسه می‌کنیم ارتباطات ماهواره‌ای، فضاهای مجازی، شبکه‌های اجتماعی – ارتباطاتی و رفت‌و آمدهایی که اتباع و شهروندانمان به کشورهای اروپایی و همسایه دارند بسیار بیشتر شده است. این ارتباطات ضمن آثار مثبت فرهنگی چالش‌های جدی را ایجاد می‌کند که در چند سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم.»

وزیر ارشاد دراین برنامه تلویزیونی که همزمان با هفته دولت در ایران برگزار شده‌است، گزارشی از اقدامات این وزارتخانه را نیز ارائه کرد.

«تلاش می‌کنیم همه بتوانند حرف خود را بیان کنند»

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت که این وزارتخانه تلاش می‌کند تا «همه کسانی که حرفی برای گفتن، نوشتن یا ابراز کردن دارند»، بتوانند حرف خود را بیان کنند.

وی تأکید کرد که وزارت ارشاد سعی کرده تا فضا را برای نوشتن، گفتن، ابراز نظر کردن و ساختن فیلم باز کند.

وی اضافه کرد: «اعتقاد ما این است که در چنین فضایی، فرهنگ رشد می‌کند نه در فضای بسته؛ در واقع در حوزه تبادل نظر و تضارب آراء افراد می‌توانند رشد کنند.»

وزارت ارشاد در دولت حسن روحانی با مشکلاتی چون لغو کنسرت‌ها، اعتراض تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون به اکران برخی فیلم‌ها و دیگر برنامه‌های فرهنگی مواجه بوده و گروه‌های تندرو چندین بار در مقابل این وزارتخانه تجمع کرده‌اند.

این وزارتخانه در مقابل این فشارها در برخی از موارد مجوز اکران برخی فیلم‌ها، کنسرت‌ها و دیگر برنامه‌های فرهنگی را لغو کرده که این اقدام‌ها اعتراض هنرمندان و حامیان دولت حسن روحانی را سبب شده‌است.

XS
SM
MD
LG