لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

کری: توافق اتمی با ایران مطمئناً مصر و کشورهای منطقه را امن‌تر می‌کند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه ۱۱ مرداد در قاهره گفت که «هیچ تردیدی» نیست که توافق هسته‌ای با ایران، در صورت اجرایی شدن، خاورمیانه را مکانی امن‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری این مطلب را پس از دیداری که بامداد یک‌شنبه با همتای مصری خود در قاهره داشت بیان کرد؛ جان کری قرار است پس از آن، دیداری نیز با رئیس‌جمهوری مصر داشته و سپس راهی قطر شود.

مصر و دیگر کشوهاری منطقه نظیر عربستان سعودی به سیاست خارجه ایران به دیده تردید نگاه کرده و آن را «از عوامل بی‌ثبات‌کننده» منطقه می‌دانند.

بنا بر گزارش‌ها، وزیر خارجه آمریکا در آستانه دیدار خود را رئیس‌جمهوری مصر در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که «مطمئناً هیچ جای سؤال نیست اگر طرح [توافق] وین به طور کامل اجرا شود، این امر برای مصر و دیگر کشورهای منطقه امنیت بیشتری به ارمغان خواهد آورد.»

وی در عین حال افزود که «ایالات متحده و مصر معتقدند که ایران دست به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه می‌زند و به همین علت اهمیت دارد که از صلح‌آمیز بودن کامل برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کنیم.»

جان کری در ادامه گفت: «اگر ایران عامل برهم‌زننده ثبات است بسیار بسیار بهتر است که سلاح اتمی در دست نداشته باشد.»

سفر جان کری به منطقه که روز هشتم اوت پایان می‌یابد شامل اسرائیل نمی‌شود؛ آقای کری در دوحه قطر با همتایان خود از شش کشور شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر می‌کوشد تا از هراس کشورهای عرب منطقه نسبت به پیامدهای حصول توافق هسته‌ای قدرت‌های غربی با ایران بکاهد.

مقام‌های آمريکايی می گويند، ديدار جان کری با وزيران امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس در راستای ادامه مذاکرات مقام‌های اين کشورها با باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در کمپ دیوید درباره «تهديدهای» ايران است.

XS
SM
MD
LG