لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

دفتر رهبر ایران، انتساب مواضع هسته‌ای به او را «بی‌اعتبار» دانست


روابط عمومی دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۰ شهریور به اظهارنظرهایی که اخیراً برخی مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص توافق هسته‌ای کرده‌اند، واکنش نشان داد.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته آمده‌است که این بیانیه «با توجه به انعکاس مطالبی در خصوص دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای» آیت‌الله خامنه‌ای «نسبت به جمع‌بندی مسائل هسته‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور» صادر شده‌است.

این بیانیه می‌افزاید که «به این وسیله رسماً اعلام می‌گردد: مواضع معظم‌له در رابطه با این موضوع، صریح، شفاف و بدون تأویل در سخنرانی‌ها و فرمایشات ماه‌های اخیرشان، خصوصاً در روز بیستم فروردین، دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)، دیدار کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان، و روز عید سعید فطر اعلام شده و در اختیار همگان قرار دارد؛ لذا انتساب هر مطلبی که خارج از این چارچوب باشد، فاقد اعتبار است».

توافق جامع هسته‌ای ایران و قدرت‌های غربی روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ به دست آمد، اما علی خامنه‌ای هنوز رسماً در خصوص تأیید یا رد توافق هسته‌ای اعلام نظر نکرده‌است.

در این زمینه اما پیش‌تر حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، گفته بود که علی خامنه‌ای از متن توافق هسته‌ای راضی نیست.

حسین شریعتمداری روز شنبه ۲۴ مرداد در «یادداشت روز» خود در روزنامه کیهان در ارتباط با نظر علی خامنه‌ای در مورد توافق وین به سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر امسال اشاره کرد.

وی در ادامه نوشت که محتوای این سخنرانی «کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد» که آیت‌الله خامنه‌ای «به هیچوجه از متن تهیه شده [توافق هسته‌ای] راضی نیستند.»

این نخستین باری بود که فردی از مسئولان جمهوری اسلامی درباره نظر آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با این توافق اظهارنظر علنی کرد.

یک روز پس از آن، حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، حسین شریعتمداری را متهم کرد که «اصرار دارد به مخاطبان خود تفهیم کند» که رهبر انقلاب مثل او فکر می‌کند.

حدود دو هفته پس از آن، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، در یک برنامه تلویزیونی از علی خامنه‌ای نقل قول کرد که در ارتباط با توافق هسته‌ای، «این خط تبلیغی دروغ که از خطوط قرمز عبور شده است صحت ندارد»؛ وی اما پس از آن در مورد این نقل قول از علی خامنه‌ای عذرخواهی کرد.

محمود علوی با اظهار پوزش در این مورد گفت که پس از مراجعه به متن سخنرانی آقای خامنه‌ای ملاحظه شد که عبارت صحیح این است: «این خط تبلیغی غیرصحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوصی صرف نظر شده است، خلاف واقع و دروغ است».

رهبر جمهوری اسلامی تاکنون به صراحت نظر خود را درباره متن توافق هسته‌ای وین اعلام نکرده، اگرچه سخنان پیشین او با تقدیر از هیئت مذاکره‌کننده ایرانی همراه بوده است.

وی ین هفته در سخنرانی چهارم شهریور خود نیز به توافق هسته‌ای اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: «پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای یکی از کارهای بسیار مهمی است که انجام شده و امیدواریم که اگر در این زمینه برخی مسائل و مشکلاتی هم وجود دارد، برطرف شود».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از این طی یک سخنرانی با ذکر این‌که مذاکرات هسته‌ای ایران، پیش از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران، با نظر مثبت علی خامنه‌ای آغاز شده‌بود، گفت که «دلواپسان نیز خبر نداشتند که مخالفت کنند».

عبارت «دلواپسان» اشاره به گروهی از منتقدان مذاکرات هسته‌ای دارد که دولت روحانی را در زمینه توافق هسته‌ای «سازشکار» می‌نامند.

XS
SM
MD
LG