لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

تظاهرات روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف آمریکا


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

در روز جهانی کارگر در اول ماه مه صدها هزار نفر در ده‌ها کشور اقدام به راهپیمایی کردند؛ امسال در آمریکا نیز برنامه‌هایی برای راهپیمایی هزاران نفر در شهرهای مختلف از نیویورک تا لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

در آمریکا، راهپیمایان روز کارگر به دلیل تقارن امسال با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مطالب ضد خارجی که در کارزار انتخاباتی مطرح شده، ضمن تأکید بر بهبود حقوق کارگران، حمایت از حقوق مهاجران را نیز مطرح می‌کنند.

دست‌اندرکاران راهپیمایی‌های روز کارگر در آمریکا تأکید کرده‌اند، از سیاست دولت باراک اوباما در دادن مجوز کار به آن دسته از مهاجران غیرقانونی که فرزندانشان در آمریکا بدنیا آمده‌اند، حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترتیب‌دهندگان راهپیمایی‌های روز کارگر در آمریکا انتقادهای خود را متوجه دونالد ترامپ نامزد پیشتاز در حزب جمهوری‌خواه کرده و اظهارات متعدد او در ماه‌ها و هفته‌های گذشته را «نژادپرستانه» و «زن‌ستیزانه» دانسته‌اند.

ترامپ پیوسته گفته‌است «دیوار بلندی در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران خواهد ساخت».

از سال ۲۰۰۶ که لایحه اخراج مهاجران در دولت دوم جرج بوش مطرح شد، آیین‌های روز کارگر در آمریکا رنگ حمایت از مهاجران به خود گرفته‌است.

اما با اظهارات روزهای گذشته دونالد ترامپ در لس‌آنجلس علیه خارجی‌ها و دیگران، ارزیابی می‌شود راهپیمایی‌های روز کارگر امسال در این کلانشهر آمریکایی وسیع‌تر باشد.

راهپیمایی‌های روز کارگر نیز در پورتلند، اورگون و سیاتل، جایی که سال گذشته ۱۶ تظاهرکننده دستگیر شدند، تدارک دیده شده‌است.

در سایر نقاط آمریکا از جمله نیویورک، کلیولند، سان فرانسیکو، اوکلند و میامی راهپیمایی‌ها و تجمعات در جریان خواهد بود.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، توماس کندی، یکی از دست‌اندرکاران راهپیمایی در میامی، در بیانیه‌ای نوشت، جنجال‌های ترامپ فضای رسانه‌ها را به خود مشغول، و صدای ما را خاموش کرده و هنگام آن رسیده تا در برابر تهدیداتی که برای دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، مساوات و رفاه کشور و مردمانش بوجود آمده، به‌پا خیزیم».

میدان سرخ مسکو در برابر کاخ ریاست جمهوری کرملین نیز یکشنبه شاهد راهپیمایی بزرگ روز کارگر بود که سرگئی سوبینیان شهردار مسکو و میخائیل شماکوف دبیر فدراسیون اتحادیه‌های مستقل کار در آن شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، «اتحاد، همبستگی و حقوق کارگر» بر پوسترهای روز کارگر در روسیه نقش بسته بود.

روز کارگر در روسیه هرچند از شکوه دوران اتحاد جماهیر شوروی بدور است اما هنوز این روز یکی از مهم‌ترین مناسبت‌ها برای مردم این کشور به حساب می‌آید.

روز یکشنبه آیین‌های روز کارگر در کشورهای خاور دور نیز در جریان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این روز نزدیک به سیصد هزار کارگر در میدان برابر شهرداری سئول، پایتخت کره جنوبی، کشوری که صنایع عظیمی دارد، راهپیمایی کردند.

راهپیمایان در سئول با لایحه‌ای که خانم «پارک گئون‌های» رئیس جمهوری کره جنوبی و حزب محافظه‌کار«سائه نوری» او ارائه کرده‌اند، مخالفت کرده و گفتند مبدل شدن این لایحه به قانون، به شرکت‌های کره جنوبی امکان می‌دهد با دست بازتر کارگران را اخراج کنند.

راهپیمایان لایحه دولت خانم «گئون‌های» را «شیطانی» نامیده و اتحاد کارگران برای مبارزه با آن را درخواست می‌کردند.

مخالفت‌های کارگران کره جنوبی با لایحه دولت خانم «پارک گئون‌های» در حالی است که وی روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت برای نخستین بار به ایران می‌رود و یک هیئت ۲۱۰ نفره از صاحبان صنایع این کشور نیز وی را همراهی خواهند کرد.

در ایران راهپیمایی‌ها و تجمعات کوچک کارگری برای دومین سال، پس از هشت سال نداشتن مجوز برای این گونه راهپیمایی‌ها، برگزار شد.

امسال در ایران به دلیل سال کبیسه، روز کارگر یک روز زودتر از آیین‌های بین‌المللی آن، و در روز یازدهم اردیبهشت برگزار شد.

راهپیمایی‌ها نه از سوی نهادهای مستقل کارگری بلکه از سوی نهادهای کارگری وابسته به جمهوری اسلامی، مانند «خانه کارگر» و «اتحادیه‌های اسلامی کار» ترتیب یافته بود.

زندگی زیر خط اکثر کارگران در ایران و اعتراض به تصمیم اواخر اسفند ماه در شورای کار ایران در تعیین دستمزد ۸۱۲ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد سال ۱۳۹۵، در حالی که این دستمزد پاسخگوی نیازهای اولیه خانواده‌ها نیست، موضوع اصلی اعتراض‌های کارگری ایران بود.

همچنین روز کارگر در ایران در شرایطی برگزار شد که فعالان زیادی از نهادهای کارگری در زندان هستند یا اخراج شده‌اند.

XS
SM
MD
LG