لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

مجلس ایران به طرح «تقویت بسیج» در شهرهای ایران رای مثبت داد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه ششم بهمن مجلس کلیات طرح موسوم به «طرح تقویت بسیج مستضعفین» را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کلیات این طرح که نام کامل‌تر آن «طرح یک‌فوریتی اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه بسیج و سپاه پاسداران» است، با ۱۵۰ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، یکی از مواد این طرح شامل ایجاد رده‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور شامل شهرها، بخش‌ها، شهرک‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری، روستاها، مساجد و محلات، وزارتخانه‌ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها و مراکز ورزشی می‌شود.

بنا بر این ماده، «کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی» هم موظف به همکاری با سازمان بسیج می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی است که کلیات این طرح هنگام تصویب در صحن علنی هیچ مخالفی نداشت و به همین دلیل نمایندگان موافق نیز صحبت نکردند.

نماینده دولت اما در صحن علنی از نمایندگان خواست این طرح را «به دلیل تداخل با وظایف برخی دستگاه‌های اجرایی» دوباره به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع کنند.

مطهری: ایجاد حالت امنیتی و نظامی در شهرک‌های مسکونی کشور

در همین حال، خبرگزاری ایلنا می‌نویسد که علی مطهری، نماینده تهران، روز سه‌شنبه پیش از انجام رأی‌گیری در خصوص ماده ۲ و تبصره‌های این طرح گفت که «حضور بسیج در شهرک‌های مسکونی ضرورت ندارد و قطعاً آثار و تبعات منفی بسیاری به همراه خواهد داشت».

نماینده تهران تصریح کرد: «حضور بسیج در شهرک‌های مسکونی کشور حالت امنیتی و نظامی می‌دهد و عملاً کمکی به حفظ امنیت نمی‌کند».

آقای مطهری تأکید کرد: «اگر مقصود از این طرح حفظ امنیت مجتمع‌های مسکونی است باید از نیروی انتظامی کمک بگیریم، چرا که حضور بسیج منجر به ایجاد فضای امنیتی می‌شود».

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز سه‌شنبه احمد توکلی، نماینده اصول‌گرای مجلس، نیز در جریان بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین این مسئله را مطرح کرد که این طرح با اصل ۶۰ قانون اساسی مغایرت دارد.

احمد توکلی در این باره توضیح داد: «در اصل ۶۰ قانون اساسی آمده اعمال قوه مجریه جز در مواردی که در این قانون مشخص شده از طریق رییس جمهوری و وزراست، وظایفی که در این طرح برشمرده شده تماماً و بدون استثناء وظایف قوه مجریه است این در حالی است که بسیج از نظر رده سازمانی زیر نظر نیروهای مسلح است».

از سوی دیگر، به نوشته خبرگزاری تسنیم در جریان بررسی کلیات این طرح، محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سخنانی در حمایت از تصویب این طرح اظهار کرد.

او با بیان اینکه این طرح در جهت «آموزش‌های مورد نیاز در مواقع ضروری برای کمک‌رسانی به مردم تهیه شده است» گفت که «بسیج مستضعفین می‌تواند در تمام زمینه‌ها حضور داشته باشد».

آصفری در پایان گفت: «بسیج همواره در تمام عرصه‌ها جلوتر از ارگان‌های دولتی به‌عنوان یک نیروی مردم‌نهاد حضور داشته است و قرار نیست با طرح ارائه شده خللی در امور اجرایی کشور وارد شود، در لحظه وقوع بحران نمی‌توان منتظر بوروکراسی اداری ماند و بسیج می‌تواند گره‌گشای مشکلات پیش‌آمده باشد».

XS
SM
MD
LG