لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

وزیر دفاع اسرائیل: تحویل سلاح‌های پیشرفته‌تر ایران به حزب‌الله را تحمل نخواهیم کرد


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل گفته‌است، کشورش تحویل سلاح‌های پیشرفته‌تر از سوی ایران به حزب‌الله را «تحمل نخواهد کرد».

به گفته یعلون، ایران می‌کوشد «از هر راهی که شده، حزب‌الله را به جنگ‌افزارهای پیشرفته‌تر مجهز کند» و این تلاش‌ها «همین روزها نیز در جریان است».

در همین حال، وزیر دفاع اسرائیل افزوده، ما نیز «می‌دانیم چگونه، در هر زمان و هر مکان، به حزب الله و آمران آن‌ها دسترسی پیدا کنیم».

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یعلون که یکشنبه ۶ اردیبهشت در ستاد ارتش این کشور سخن می‌گفت، افزود «اسرائیل از توان تسویه حساب با عواملی که حتی دورتر از مرزهای ما، امنیت مردم ما را به خطر بیندازند، برخوردار است».

یعلون در این سخنان، به سوریه نیز «هشدار» داد که از همکاری با ایران و حزب‌الله در انتقال سلاح‌هایی به حزب الله که «برهم‌زننده توازن قوا» در منطقه باشد، خودداری کند.

در این میان، رسانه‌های عربی منطقه دوشنبه ۷ اردیبهشت از حمله دوباره اسرائیل به انبارهای تسلیحاتی مشترک سوریه و حزب الله خبر داده‌اند.

اما به گزارش «وای.نت» و جروزالم پست، «منابع اسرائیلی» گفته‌اند، این حمله این بار کار این کشور نبوده‌است.

الجزیره و العربیه جمعه شب گذشته نیز گزارش کرده بودند که حمله هوایی صورت گرفته در آن شب علیه دو تیپ ارتش سوریه و انبارهایشان در منطقه «القلمون»، از سوی جنگنده‌های اسرائیلی صورت گرفت.

هرچند اسرائیل مسئولیت حملات جمعه شب را برعهده نگرفت، اما سخنان روز یکشنبه وزیر دفاع این کشور در مورد «آمادگی و قاطعیت اسرائیل برای جلوگیری از انتقال هر نوع سلاح پیشرفته‌تر از سوی ایران به حزب الله از طریق سوریه»، نوعی تأیید تلویحی حمله هوایی یادشده تلقی شده بود.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی از «آمادگی» ارتش این کشور در مرز شمالی خبر داده و گفته‌اند وضعیت آماده‌باش در پی کشتن چهار فرد مسلح در بلندی‌های جولان برقرار شده‌است.

فرماندهان اسرائیلی گفته‌اند این «تروریست‌ها» یکشنبه شب ششم اردیبهشت در حال «کارگذاری بمب» علیه نیروهای گشتی ارتش اسرائیلی در منطقه «مجدالشمس» شناسایی شده و پس از رسیدن آنها به یک مکان خلوت، هدف موشک‌هایی قرار گرفتند که از سوی یک جنگنده اسرائیلی شلیک شد.

«مجدالشمس» یکی از شهرک‌های عرب دروزی‌نشین در بخش اشغالی جولان در اسرائیل است.

در پی این برخورد مرزی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از نظامیان کشورش قدردانی کرد و گفت، «هر گونه تحرک برای لطمه زدن به نیروهای مسلح و مردم ما با پاسخ قاطع، مانند رخداد جولان، روبه‌رو خواهد شد».

بلندی‌های جولان که در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد حتی تا دو سال پس از آغاز جنگ داخلی سوریه کاملاً آرام بود.

اما در دو سال گذشته تحرکاتی در مرزهای سوریه و اسرائیل رخ داده، هرچند که در بسیاری از موارد، فرماندهان اسرائیلی گفته‌اند این تحرکات برخوردهای میان معارضین سوری با ارتش سوریه است و اسرائیل الزاماً هدف این اقدامات نیست.

در همین حال، اسرائیل چند ماه پیش به حضور مشترک نیروهای حزب الله، سوریه و ایران در مرز سوریه واکنش شدیدی نشان داد.

حمله اواخر دی‌ماه گذشته به سه خودروی نیروهای سوری و حزب الله لبنان در بخش سوری جولان که به کشته شدن جهاد مغنیه، مقام ارشد حزب الله و محمدعلی الله‌دادی، یکی از سپاهیان ارشد اعزامی ایران به سوریه منجر شد، به اسرائیل نسبت داده شده بود.

اسرائیل گفته بود ایران و حزب الله برنامه‌ریزی کرده‌اند که غیر از جنوب لبنان، از طریق بلندی‌های جولان در سوریه نیز پایگاه‌های جدیدی برای حمله به اسرائیل ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG