لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

دفتر ریاست جمهوری افغانستان خبر مرگ ملامحمد عمر را تایید کرد


ملا محمد عمر
ملا محمد عمر

دفتر رياست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه، هفتم مرداد، در بيانيه‌ای کوتاه اعلام کرد: «دولت... بر اساس اطلاعات موثق، مرگ ملامحمد عمر در آوريل سال ۲۰۱۳ در پاکستان را تاييد می‌کند».

در اين بيانيه جزئيات بيشتری ارائه نشده است.

بيانيه ياد شده می افزايد: «دولت افغانستان بر اين باور است که اکنون بستر لازم برای گفت‌وگوهای صلح بيش از گذشته فراهم شده است، و لذا از همه گروه های مخالف مسلح می خواهيم تا از اين فرصت استفاده کرده و به روند صلح ملحق شوند».

یک منبع در ریاست جمهوری افغانستان که نخواست از او نام برده شود نیز در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از مرگ ملا محمد عمر، رهبر طالبان، در سال ۲۰۱۳ میلادی خبر داده‌است.

گروه طالبان در این باره پاسخی به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نداده، اما برخی از رسانه‌ها به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته‌اند این گروه بعداً به این خبر واکنش نشان خواهد داد.

در همین حال تلویزیون افغانستان نیز خبر داد که مقام‌های پاکستانی در آخرین دیدار با کابینه دولت افغانستان این خبر را در اختیار آنها قرار داده‌اند.

سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، گفته ‌است که دولت این کشور در این‌باره یک نشست مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

ملا محمد عمر، رهبر طالبان افغانستان بود که از سال ۱۹۹۶ تا اواخر سال ۲۰۰۱ حکومت را در افغانستان در اختیار داشتند.

در دو سال گذشته گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان منتشر شده‌است.

پیش از این نیز گروه موسوم به محاذ فدایی، یک گروه جدا شده از طالبان گفته بود که ملا محمد عمر کشته شده اما جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرده بود.

ملا عمر از سال‌ها پیش مخفی شده و تنها پیام‌هایی از او منتشر شده‌بود.

از جمله در عید فطر پیامی منسوب به ملا محمد عمر منتشر شده که نسبت به پیام‌های پیشین او متفاوت بوده و او در آن در کنار جنگ بر مبارزه سیاسی و صلح نیز تأکید کرده‌بود.

پیش از آن نیز روز ۱۵ ژوئیه پیامی منسوب به ملا محمد عمر منتشر شد که وی مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را «مشروع» دانسته و گفته بود که هدف از این مذاکرات و روند صلح «پایان دادن به اشغال کشور توسط نیروهای خارجی است».

خبر کشته شدن ملا محمد عمر در حالی منتشر شده که بنا است حکومت افغانستان و طالبان روز جمعه بار دیگر در پاکستان ملاقات می‌کنند.

حکومت افغانستان زمان دقیق و محل مذاکرات صلح با طالبان را افشا نکرده ولی گفته‌است که در این مذاکرات برای اعلان آتش‌بس، به طرف مقابل فشار خواهند آورد.

XS
SM
MD
LG