لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

کلمه: وضعیت درمانی موسوی و رهنورد در تعلیقی نگران‌کننده قرار دارد


زهرا رهنورد و میرحسین موسوی
زهرا رهنورد و میرحسین موسوی

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، خبر داد که پرونده پزشکی آقای موسوی «به طور کامل» از دست پزشک مورد اعتماد خانواده خارج شده‌است.

این وب‌سایت روز یکشنبه ۲۳ فروردین، در گزارشی تأکید کرد که «مشکلات قلبی» آقای موسوی همچنان «باقی و موجب نگرانی خانواده است.»

در این گزارش با اشاره به ملاقات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با فرزندانشان، در اولین روز سال جدید و به مدت یک ساعت و نیم، تأکید شده که پیگیری سلامتی و وضعیت درمانی آنان در «تعلیقی نگران‌کننده» قرار دارد.

به گفته وب‌سایت کلمه، این در حالی است که پزشکان «به طور جدی» توصیه کرده‌اند که آقای موسوی هر دو ماه یک بار به دلیل «مشکلات گوارشی» معاینه کامل شود.

این وب‌سایت با اشاره به اینکه لازم است نتایج آزمایش‌های زهرا رهنورد در اختیار او و پزشک معالج قرار گیرد افزود که «هنوز این مهم صورت نگرفته‌است.»

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، و همچنین مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن سال ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده و هم اکنون در منزل خود در حصر به سر می‌برد.

خانواده این سه نفر در سال‌های گذشته بارها نسبت به وضعیت جسمی آنان ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله نرگس موسوی، دختر کوچک زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، روز چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۹۳ از «نگرانی‌های جدی» از وضعیت جسمانی خانم رهنورد خبر داده و این وضعیت را «حاصل سخت‌گیری و اهمالی» دانسته بود که در سه سال اخیر با مادرش شده‌است.

میرحسین موسوی ۲۵ اردیبهشت ۹۳، به دلیل نارسایی قلبی و همچنین ۲۹ شهریورماه همان سال برای جراحی چشم به بیمارستان منتقل شده بود.

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، نیز صبح روز جمعه ۱۸ مهر ۹۳ در بیمارستان نور تهران مورد عمل جراحی چشم قرار گرفته بود.

وب‌سایت کلمه در گزارش روز یک‌شنبه خود همچنین نوشت که «هیچ تغییری» در وضعیت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی ایجاد نشده و دیدارهای نوروزی آنان با خانواده نیز همچنان در «فضایی امنیتی و محدود و تحت کنترل» صورت گرفته‌است.

«حتی یک نفر از مسئولان» دولت روحانی به محل حصر مراجعه نکرده‌است

وب‌سایت کلمه در گزارش روز یک‌شنبه تأکید کرد: «دومین سال عمر دولت روحانی در حالی رو به پایان است که نه تنها وعده رفع حصر محقق نشده، بلکه حتی یک نفر از مسئولان دولتی نیز به زندان اختر مراجعه نکرده‌است تا شرایط محل حصر آن‌ها و اشکالات قانونی و انسانی را از نزدیک ببیند.»

پیش از این نیز حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی، روز ۱۶ فروردین، از سیاست‌های رئیس جمهوری ایران در رابطه با حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده و گفته بود که حسن روحانی نسبت به محصورین «بی‌توجه» است.

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته بود که دولت آینده می‌تواند یک «فضای غیرامنیتی» به وجود بیاورد تا کسانی که در حصر هستند و همچنین کسانی که به دلیل اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ زندانی شده‌اند، آزاد شوند.

رئیس جمهوری ایران، روز ۱۶ آذر ۹۳، نیز در پاسخ به شعار دانشجویان در مراسم روز دانشجو برای رفع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته بود که «راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، هم پیش از این اعلام کرده بود که کابینه حسن روحانی در سکوت خبری، رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی را دنبال می‌کند.

اما از سویی فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، گفته‌است: «ظاهراً حصر و حبس‌های غیرقانونی اولویت دوستان دولتی نیست.»

با این حال «سحام‌نیوز»، وب‌سایت نزدیک به مهدی کروبی، روز شنبه ۱۱ بهمن ۹۳، گزارش داد که به دستور حسن روحانی قرار است مسئله رفع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در دستور کار جلسه آینده شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

این گزارش را بعدها کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، تکذیب کرد.

به گفته وب‌سایت کلمه، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در ملاقات با فرزندانشان همچنین «با اشاره به تجربیات قبلی و صحبت از نظرات خود درباره مسئله هسته‌ای»، ابراز امیدواری کردند که «مجموعه روندها در نهایت موجب خیر، امنیت، سربلندی و عزت بیشتر کشورمان و آرامش و رفاه مردم باشد.»

پیش از این حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی نیز گفته بود که پدر او از مسیری که دولت حسن روحانی در مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ پیش گرفته، خوشحال است.

XS
SM
MD
LG