لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

فرود «بشقاب‌پرنده» ناسا در اقیانوس آرام


سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرد برای آزمایش فرود آسان بر روی مریخ، یک فضاپیمای بشقاب‌پرنده‌مانند را پرتاب کرده‌است. این «بشقاب‌پرنده» پس از انتقال به ارتفاعات بالای جو زمین به سوی پایین پرواز کرده و در آب‌های اقیانوس آرام فرود آمد.

ناسا آزمایش ۱۵۰ میلیون دلاری خود را روز شنبه، هفتم تیر ماه، انجام داد و طی آن نخستین فروند از سه «وسیله نقلیه شتابگیر فراصوتی کم‌تراکم» (LDSD) را به مأموریتی کوتاه فرستاد. پژوهشگران نقاط مرتفع زمین را برای شبیه‌سازی شرایط جو رقیق سیاره سُرخ انتخاب کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
لینک مستقیم

ناسا اعلام کرده که فناوری جدیدی را برای ارسال فضاپیما و در آینده فضانورد به کُره مریخ مورد آزمایش قرار داده‌است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ناسا در عین‌حال اختلالی که موجب گیر کردن چتر فرود این سامانه شد را بی‌اهمیت توصیف کرد و آزمایش یادشده را در مجموع «موفقیت‌آمیز» دانست.

در این آزمایش، یک بالون بزرگ، اختراع جدید فضایی ناسا را - که شبیه بشقاب‌پرنده است - از جزیره کائوآئی هاوایی به فاصله ۳۶٫۵ کیلومتری از سطح زمین بالا برد. از آن نقطه، سامانه موشکی فضاپیما فعال شد و با سرعتی فراصوتی آن را به ۴۸ کیلومتری بالاتر برد.

در این مرحله، فضاپیما آماده بازگشت به سوی زمین شد، لوله‌ای پیراشکی‌مانند دور این دستگاه شبیه ماهی بادکنکی پُف کرد و با کاستن از سرعت سقوط آزاد فضاپیما موفق شد سیستم را با سرعت ۴ ماخ (چهار برابر سرعت صدا) به سوی زمین رهسپار کند.

پروژه ال‌دی‌اس‌دی، «بشقاب پرنده» ناسا که روز هفتم تیر ۹۳ آزمایش شد.
پروژه ال‌دی‌اس‌دی، «بشقاب پرنده» ناسا که روز هفتم تیر ۹۳ آزمایش شد.

در این مرحله چتر سیستم به صورت ناکامل باز شد و موجب شد که فضاپیما با سرعت و شدت در اقیانوس آرام پایین برود.

مهندسان ناسا گفته‌اند که مشکل چتر را ایراد سامانه نمی‌دانند بلکه به گفته دان کوآتا، از مهندسان ناسا، «آن را راهی برای یادگیری بیشتر و به کاربستن اطلاعات این تجربه در جریان آزمایش‌های آینده می‌دانیم».

این مهندس ناسا در ادامه توضیح داد که «به نوعی این تجربه برای ما با ارزش‌تر از شرایطی است که اگر همه چیز دقیقاً طبق برنامه پیش می‌رفت».

پس از سقوط بشقاب‌پرنده پیشرفته ناسا در آب‌های اقیانوس آرام یک کشتی برای بازیابی جعبه سیاه فضاپیما به محل اعزام شد.

ناسا اعلام کرده که قصد دارد روز یک‌شنبه، ۸ تیر، یک تله‌کنفرانس مطبوعاتی درباره پرواز یادشده برگزار کند.

از زمان فرود فضاپیمای وایکینگ بر روی مریخ در سال ۱۹۷۶، ناسا از سیستم چتر برای کاستن سرعت فرود سفینه‌ها استفاده می‌کند.

در بیانیه جدید ناسا درباره آزمایش جدید آمده «فناوری پیشرفته برای نشاندن بارهای بزرگتر بر روی مریخ» مورد نیاز است.

مایکل گازاریک، مدیر بخش فناوری فضایی مقر ناسا نیز در همین باره تأکید کرد که تولید فناوری‌های جدید «مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به کره مریخ» است.

XS
SM
MD
LG