لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

پوتین: اسرائیل به تلافی تحویل اس۳۰۰ به ایران، سلاح به اوکراین ندهد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (سمت راست) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (سمت راست) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه بار دیگر از تصمیم روسیه برای تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ به ایران به‌شدت انتقاد کرد، رئیس جمهوری روسیه نیز از اسرائیل خواست در فکر تلافی نباشد و جنگ‌افزار پیشرفته به ارتش اوکراین ندهد.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه ۳۰ فروردین در نشست دولت خود در بیت‌المقدس (اورشلیم) با بیان ناخشنودی عمیق از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در زمینه لغو ممنوعیت فروش سامانه‌های موشکی اس–۳۰۰ به ایران، انجام این معامله را موجب «گستاخ‌تر شدن» و «افزایش روحیه تجاوزگری» ایران در منطقه نامید.

رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که به مسکو سفر کرده بود، تصمیم مسکو را برای انجام معامله یادشده، پس از پنج سال تعلیق، اعلام کرد.

نتانیاهو در حالی دوباره یکشنبه از این تصمیم مسکو انتقاد کرد که خود در روزهای گذشته در دو تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، خواهان «بازنگری» در تصمیم روسیه شده اما آقای پوتین تأکید کرده که تحویل این سامانه‌های موشکی به ایران، امنیت اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد.

اما به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، در همین حال، رئیس جمهوری روسیه شنبه ۲۹ فروردین از اسرائیل خواسته بود از فکر تلافی کردن از راه ارسال جنگ‌افزار مدرن به اوکراین منصرف شود.

آقای پوتین شنبه گفته بود، «اگر سران اسرائیل گزینه ارسال سلاح برای اوکراین را انتخاب کنند، تنها شاهد خونریزی بیشتری خواهیم شد ولی حتی تحویل این جنگ‌افزارها از سوی اسرائیل نیز چیزی را در اوکراین عوض نمی‌کند».

رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته خبر دادند که این کشور از مدتی پیش با درخواست برخی از جمهوری‌های شوروی پیشین، برای دریافت سلاح روبه‌رو بوده ولی پس از قطعیت تصمیم روسیه برای تحویل سامانه‌های اس۳۰۰ به ایران، اسرائیل اکنون احتمال تحویل جنگ‌افزار به ارتش اوکراین را بررسی می‌کند.

کشمکش سیاسی روسیه و اوکراین از سال گذشته به نبردهایی میان شورشی‌های اوکراینی هوادار روسیه با ارتش اوکراین مبدل شد؛ نبردهایی که تا حال هزاران کشته و زخمی و ویرانی‌های بسیاری برجای نهاده‌است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، اوکراین، گرجستان و آذربایجان که هر سه مناسبات حسنه‌ای با اسرائیل دارند، پیشتر از این کشور درخواست سلاح‌های مدرن کرده‌اند اما اسرائیل به‌دلیل مناسبات نزدیک خود با ولادیمیر پوتین، از این معاملات سر باز زده بود.

بنیامین نتانیاهو در نشست یکشنبه دولت خود در ۳۰ فروردین، همچنین در اشاره‌ای به جنگ‌افزار نیروهای نظامی ایران در مراسم «روز ارتش» در تهران، در روز شنبه ۲۹ فروردین، گفت «آنها هر سال تسلیحات کشنده‌تری نشان می‌دهند ولی یک چیز آنها تغییر نمی‌کند؛ شعار 'مرگ بر اسرائیل' که بروی موشک‌ها نوشته شده‌است».

در برخی از سال‌ها در رژه «روز ارتش» ایران بروی موشک‌های دورپرواز ایران، از جمله موشک‌های «شهاب- ۳» که برد آن تا به اسرائیل می‌رسد، شعار «مرگ بر اسرائیل» نقش بسته‌است.

نتانیاهو چهارشنبه گذشته نیز در سخنرانی در «روز هولوکاست» در اسرائیل مدعی شده بود که تفاهم لوزان سوئیس «تکرار اشتباه شوم، نظیر اشتباه تاریخی قدرت‌های جهانی در قبال حکومت آلمان نازی در آستانه جنگ جهانی دوم» است.

به ادعای نتانیاهو، «قدرت‌های امروز دنیا نیز چشم خود را بر سیاست‌های تهاجمی رژیم ایران در قبال منطقه و جهان بسته... سازش با سران تهران را ترجیح می‌دهند».

اسرائیل از آغاز دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به چارچوب تفاهم سوئیس به سختی در برابر آن موضع گرفته و مدعی است که اگر این تفاهم ملاک توافق نهایی هسته‌ای قرار گیرد، برنامه اتمی ایران می‌تواند یک «خطر حیاتی» برای موجودیت اسرائیل باشد.

نتانیاهو یکشنبه ۳۰ فروردین نیز در نشست دولت خود مدعی شد که توافق نهایی اتمی با ایران باید به «پایان تجاوزگری‌های ایران» مشروط شود؛ او با سران کنگره آمریکا در تماس‌های فشرده‌ای برای جلوگیری از لغو یا کاهش تحریم‌ها علیه ایران است.

ایران برنامه اتمی خود را همچنان مسالمت‌جویانه می‌داند و بر لزوم رفع تحریم‌ها از «روز نخست» اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای اصرار می‌ورزد.

ایران همچنین از تصمیم روسیه برای تحویل سامانه‌های اس۳۰۰ استقبال کرده و آن را در راستای تقویت توان دفاعی خود نامیده‌است.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوای ایران نیز یکشنبه ۳۰ فروردین در اشاره به اظهارات رهبران اسرائیل و برخی مقامات آمریکایی که به تازگی دوباره از بودن «گزینه نظامی» در برابر ایران سخن گفته‌اند، گفت، «غلط اضافی می‌کنند، بعد می‌گویند، توان دفاعی نداشته باشید».

XS
SM
MD
LG