لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

اوباما: اعزام نیروی زمینی آمریکا علیه اسد «کاری اشتباه» خواهد بود


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت گفت که به نظر او «اعزام نیروی زمینی توسط ایالات متحده و بریتانیا برای ساقط کردن رژیم اسد کاری اشتباه خواهد بود.»

آقای اوباما این مطلب را در مصاحبه‌ای با سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته و افزوده‌است که جامعه جهانی باید به طرف‌های منازعه در سوریه از جمله روسیه و ایران و نیروهای میانه‌روی اپوزیسیون فشار بیاورد و آنها را وادار کند برای دستیابی به یک دوره انتقالی با یکدیگر مذاکره کنند.

در طول پنج سال جنگ داخلی در سوریه، دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر جان باخته‌اند و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

آتش‌بس سوریه که از اسفند ماه گذشته آغاز شد شامل دو گروه حکومت اسلامی و جبهه‌النصره نمی‌شود و حملات علیه آنها ادامه دارد. اما اپوزیسیون حاضر در مذاکرات سوریه می‌گویند، نیروهای اسد، به بهانه حمله به «تروریست‌ها»، آنها را هدف قرار می‌دهند.

باراک اوباما که به بریتانیا سفر کرده، وضعیت سوریه و اتفاقاتی که در این کشور در حال وقوع است را «غم‌انگیز و پیچیده» توصیف کرده و افزود که گمان نمی‌کند راه حل ساده‌ای برای خروج از این وضعیت وجود داشته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا با این حال خود اضافه کرده که نشستن بر سر یک میز و مذاکره دربارهٔ موضوع یادشده «دشوار» است.

به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما در ادامه سخنانش، از کشورهایی که پارلمان‌های آنها با عملیات نظامی در سوریه مخالفت کرده‌اند، اما خواستار اقدام آمریکا در این زمینه هستند هم انتقاد کرده‌است.

وی از تفکری که گمان می‌کند با محصور کردن خود در درون مرزهایش می‌تواند مانع سرایت مشکلات به داخل کشور شود انتقاد کرده و گفته ما بدون همراهی و همکاری با هم بسیار «ضعیف» هستیم و نمی‌توانیم مشکلات را به تنهایی حل کنیم.

مسئله شکست دادن داعش

باراک اوباما در ادامه سخنانش افزود که گمان نمی‌کند حکومت اسلامی (داعش) در ۹ ماه باقی‌مانده از دوران ریاست جمهوری وی شکست بخورد.

رئیس جمهوری آمریکا با این حال گفته که «آرام آرام مناطق و قلمرو تحت نظر داعش را محدودتر خواهیم کرد.»

آن‌طور که وی گفته نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عملیات علیه حکومت اسلامی در مناطقی مثل رقه ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند این مناطق که محل ارسال جنگجویان داعش به اروپاست را در انزوا قرار داده و تحت کنترل درآورند.

این سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن بیان می‌شود که ارتش آمریکا در روزهای اخیر برای نخستین‌بار برای حمله به مواضع «حکومت اسلامی» در عراق از بمب‌افکن راهبردی بی۵۲ استفاده کرد.

کمی پیش از آن، مقامات دفاعی آمریکا روز دوشنبه ۳۰ فروردین اعلام کردند که ایالات متحده بیش از ۲۰۰ پرسنل دیگر و همچنین برای نخستین بار بالگردهای آپاچی را برای نبرد با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در عراق می‌فرستد.

این بیشترین رقم افزایش نیروهای آمریکایی در عراق طی یک سال گذشته است.

گروه حکومت اسلامی که داعش نیز خوانده می‌شود، در چند سال اخیر بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق را تصرف کرده و گروه‌های مرتبط با آن نیز در کشورهایی مانند نیجریه و لیبی، مناطقی را به کنترل خود درآورده‌اند.

باراک اوباما ۱۸ خرداد سال گذشته گفته‌بود که اگرچه طول خواهد کشید اما گروه حکومت اسلامی در نهایت، به طور کامل شکست خواهد خورد و از عراق بیرون رانده می‌شود.

XS
SM
MD
LG