لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

تأکید اوباما بر اهمیت بسته شدن مرز ترکیه به روی داعش


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه دهم آذر از ترکیه خواست تا از تنش‌های پیش‌آمده با روسیه بکاهد و مرز خود را با سوریه ببندد تا راه تأمین مالی شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» (داعش) بسته شود.

باراک اوباما که در یک نشست خبری در حاشیه نشست تغییرات آب و هوایی پاریس سخن می‌گفت افزود که ترکیه در زمینه بستن مرز خود با سوریه «مقداری پیشرفت» داشته است اما گروه داعش هنوز «از رخنه‌هایی در مرز» برای تردد جنگجویان و فروش نفت استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «باید راه آنها را ببندیم. باید راه پول درآوردن آنها را ببندیم. باید راه ورود جنگجوهای تازه به صفوف آنها را ببندیم، زیرا همان‌طور که می‌دانید تا الان ده‌ها هزار تن از جنگجوهای آنها را از میدان به‌در کرده‌ایم.»

باراک اوباما در پاریس با همتای ترکیه‌ای خود رجب طیب اردوغان دیدار داشته و به او گفته‌است که کار سرکوب داعش باید «از سوی همه طرف‌ها تعقیب شود.»

آقای اوباما تأکید کرد که «ما همه دشمنی واحد داریم و درخواست من این است که تمرکزمان بر این تهدید باشد.»

آقای اوباما با این حال در خصوص تنش پیش‌آمده میان آنکارا و مسکو در زمینه سرنگونی جت روسی توسط ترکیه تأکید کرد که ایالات متحده از امنیت ترکیه به عنوان عضوی از پیمان ناتو حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: «ایالات متحده از حق ترکیه برای دفاع از خود، دفاع از حریم هوایی خود، و دفاع از قلمرو خود حمایت می‌کند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در پایان با اشاره به دیدار خود با رجب طیب اردوغان در پاریس، افزود که «در مورد چگونگی همکاری ترکیه و روسیه برای تنش‌زدایی و یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مسئله تبادل نظر کردیم.»

اعزام نیروهای تخصصی نظامی آمریکا به عراق

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه دهم آذر گفت که آمریکا در حال اعزام نیروهای نظامی «تخصصی» به عراق است تا در نبرد با گروه محکومت اسلامی» (داعش) به عراق کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که این کار «با هماهنگی کامل با دولت عراق و نیروهای پیشمرگ کُرد» انجام می‌شود و آمریکا قصد دارد با این کار «بر حجم فشارها بر داعش بیفزاید.»

به گفته او، این نیروهای تخصصی قرار است به عملیاتی نظیر «شبیخون، آزادی گروگان‌ها، و جمع‌آوری اطلاعات» اقدام کنند.

XS
SM
MD
LG