لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

یک هفته تا جام ملت‌های اروپا


پانزدهمین دوره جام ملت‌های اروپا از هفته آینده در فرانسه آغاز می‌شود. ۲۱ خرداد در بازی افتتاحیه، میزبان مسابقات به مصاف رومانی خواهد رفت.

اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌هاست. آنها دو دوره متوالی قهرمان شده‌اند اما کار پسران ویسنته دل بوسکه برای تصاحب سومین جام، فوق‌العاده دشوار خواهد بود.

جام ملت‌های اروپا برای اولین بار با شرکت ۲۴ تیم برگزار می‌شود. افزایش تعداد تیم‌ها باعث شد برخی تیم‌ها برای نخستین بار جواز حضور در مرحله نهایی رقابت‌ها را کسب کنند.

تیم‌ها در شش گروه ۴ تیمی قرار می‌گیرند. دو تیم اول هر گروه به همراه چهار تیم برتر از رده سوم گروه‌های شش‌گانه، به مرحله یک هشتم نهایی می‌روند.

این سومین میزبانی فرانسه است. آنها در یکی از دو میزبانی قبلی موفق به کسب جام قهرمانی شدند و حالا با توجه به کیفیت فنی بالایی که در دو سال اخیر بروز داده‌اند، امیدواری زیادی برای حفظ جام دارند.

شاگردان دیدیه دشان در گروه نخست با رومانی، سوئیس و آلبانی همگروه هستند. رومانیایی‌ها بار دیگر آنگل یوردانسکو را روی نیمکت دارند. کسی که ۲۳ سال قبل هم سرمربی تیم ملی رومانی بود!

آلبانی تیم شگفتی‌ساز دور مقدماتی است. تمام بازیکنان این تیم غیر از دروازه‌بان‌های ذخیره، خارج از آلبانی مشغول بازی هستند.

مهم‌ترین تصمیم دیدیه دشان سرمربی فرانسه، عدم دعوت از کریم بن‌زما به فهرست نهایی بود. مهاجم رئال مادرید دلیل دعوت نشدنش را فشار نژادپرست‌ها عنوان کرد. با این وجود، خروس‌ها مهاجمان پرتعداد و مطرحی در فهرست خود دارند.

انگلستان، روسیه، ولز و اسلواکی رقبای حاضر در گروه دوم هستند. جنگ انگلیس و روسیه، ادامه‌ای است برای نبرد پرحاشیه این دو کشور در راه کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸. اما جنگ زیباتر، رویارویی ولز و انگلستان خواهد بود.

تیم ملی انگلیس در بهترین فرم خود طی دهه‌های اخیر قرار دارد و از طرفی ولز هم با گرت بیل، توانسته به رتبه ۲۶ رنکینگ فیفا صعود کند.

آلمان، اوکراین، لهستان و ایرلند شمالی در گروه سوم هستند. هرچقدر لهستان شبیه به بهترین دوران تاریخی‌اش در دهه ۷۰ میلادی شبیه است، آلمان از حیث کسب نتیجه در برخی بازی‌ها، شباهت چندانی با تیم قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ نداشته‌است.

اسپانیا، جمهوری چک، ترکیه و کرواسی یکی از دشوارترین گروه‌ها از حیث تقسیم قوا را شکست داده‌اند. صعود یا حذف هیچ تیمی از این گروه، شگفتی قلمداد نخواهد شد.

بلژیک، ایتالیا، ایرلند و سوئد هم گروه E را تشکیل داده‌اند. بلژیک حالا تیم دوم دنیاست و از مدعیان جدی کسب جام.

ایتالیا مثل آلمان به طور سنتی همیشه در هر جامی جزو مدعیان است. گرچه میزان امیدواری‌ها به ایتالیا، به اندازه فرانسه میزبان نباشد اما آتزوری همچنان مدعی فتح جام محسوب می‌شود. گرچه از اولین و آخرین قهرمانی این تیم ۴۸ سال می‌گذرد!

گروه آخر متشکل از پرتغال، ایسلند، اتریش و مجارستان خواهد بود. بهترین گروه ممکن برای یاران کریستیانو رونالدو.

در تاریخ جام ملت‌ها، آلمان و اسپانیا سابقه کسب سه جام قهرمانی را دارند. فرانسه دو بار اول شده و مترصد پیوستن به آلمان و اسپانیاست.

بقیه تیم‌ها یک بار قهرمان شده‌اند. شوروی سابق، چکسلواکی سابق، دانمارک، یونان، هلند و ایتالیا سایر جام‌داران در تاریخ این مسابقات هستند.

XS
SM
MD
LG