لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

پنتاگون: به متوقف کردن داعش در عراق نزدیک‌تر شده‌ایم


دریابان جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا
دریابان جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که «حکومت اسلامی» (داعش سابق) چند هفته است که در عراق از تحرک بازمانده و پیشرفت‌های آن رو به توقف است و آمریکا به هدف خود در متوقف کردن داعش «نزدیکتر شده‌است.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۶ دی به خبرنگاران گفت: «به خوبی مشاهده می‌شود که داعش در عراق وضعیت دفاعی به خود گرفته و هرگونه پیشرفتی که تاکنون داشته هم‌اینک یا متوقف شده یا سرعتش کند شده‌است.»

وی افزود که این توقف در پیشرفت‌های داعش در چند هفته اخیر امری ادامه‌دار بوده است اما تأکید کرد که این روند توقفی «فعلاً عمدتاً در عراق دیده می‌شود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که «ما صدها و صدها وسیله نقلیه، مواضع توپخانه، و ایستگاه‌های بازرسی داعش را نابود کرده‌ایم و صدها نفر از نیروهای آنان را کشته‌ایم.»

یک مقام وزارت اطلاعات آمریکا نیز که نام وی ذکر نشده به سی‌ان‌ان گفته‌است که داعش در بخش‌هایی از جمعیت تحت کنترل خود در حال از دست دادن محبوبیت است و برخی قبایل در این مناطق با داعش ضدیت پیدا کرده‌اند.

گروه داعش ماه‌ها است که در نبردهای خود در سراسر شمال و غرب عراق پیشرفت‌های سریعی داشته و شهرهای موصل، فلوجه، رمادی و بخش‌هایی از استان انبار را تصرف کرده‌است.

این گروه بخش‌های بزرگی از خاک سوریه را نیز در اختیار خود گرفته‌است اما حملات شدیدی که به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه انجام داده با دخالت هواپیماهای نیروی ائتلاف بی‌نتیجه مانده به‌طوری‌که بر طبق آخرین گزارش‌ها مدافعان کرد کوبانی، توانسته‌اند نیروهای «حکومت اسلامی» را از ۸۰ درصد این شهر بیرون کنند.

خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود اعلام کرده که آموزش «نیروهای میانه‌رو» سوری برای مقابله با داعش قرار است از اوایل بهار سال جاری آغاز شود.

به گفته او پنتاگون امیدوار است که بتواند هر سال در حدود پنج هزار نفر از «نیروهای میانه‌رو» در میان شورشیان سوری را آموزش نظامی بدهد و این کار را به مدت سه سال ادامه دهد.

وی خبر داد که ترکیه، عربستان سعودی، و قطر برای میزبانی پایگاه‌های آموزشی این نیروها اعلام آمادگی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG