لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

تأکید شورای همکاری خلیج فارس بر «اهمیت همکاری با ایران»


تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر (راست) و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در دوحه. ۳ اوت ۲۰۱۵.
تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر (راست) و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در دوحه. ۳ اوت ۲۰۱۵.

مقامات کشورهای عرب خلیج فارس در دیدار خود با وزیر خارجه آمریکا در دوحه قطر بر «اهمیت همکاری با ایران بر اساس حسن هم‌جواری و عدم مداخله در امور داخلی» تأکید کردند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه سفر خود به خاورمیانه که بخشی مهم از آن عرضه توافق اتمی ایران و اطمینان دادن به هم‌پیمانان واشینگتن ارزیابی می‌شود، روز دوشنبه ۱۲ مرداد وارد قطر شده و با وزیران خارجه شش کشور عربی خلیج فارس دیدار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد العطیه، وزیر خارجه قطر، روز دوشنبه به عنوان میزبان این دیدار گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواستار «دور نگه داشتن منطقه» از هرگونه خطر و تهدید جنگ‌افزار اتمی هستند.

وی افزود که «ما با امید از توافق هسته‌ای [با ایران] استقبال می‌کنیم ... که می‌تواند به حفظ امنیت و ثبات در منطقه بینجامد، و بر اهمیت همکاری با ایران بر اساس حسن هم‌جواری، عدم مداخله در امور داخلی، و چاره‌یابی صلح‌آمیز برای مناقشات تأکید می‌کنیم.»

بیشتر کشورهای عرب منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده‌اند که توافق هسته‌ای به‌دست‌آمده در نتیجه کاهش تنش‌ها میان ایران و قدرت‌های غربی، افزایش فعالیت ایران در جهت گسترش نیروهای نیابتی خود در منطقه را در پی داشته باشد.

روز یک‌شنبه جان کری در قاهره در این باره توضیح داد که ایالات متحده ایران را هم‌چنان «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» می‌داند و دقیقاً به همین خاطر است که جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی از طریق رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با جمهوری اسلامی حائز اهمیت است.

در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مقاله تازه‌ای که در چند نشریه عربی به چاپ رسانده خواستار تنش‌زدایی میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس شده و در این راستا بر «تأسیس یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس» تأکید کرده‌است.

وزیر خارجه ایران در این مقاله تأکید کرده‌است که «اگر قرار باشد که یک موضوع را از میان فجایع جاری منطقه برای شروع مباحثات جدی انتخاب کنیم، یمن یک نمونه خوب خواهد بود.»

این پیشنهاد آقای ظریف در حالی مطرح می‌شود که به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه، «صدها تن» از نیروهای نظامی ائتلاف عربستان سعودی هم‌اینک برای مبارزه با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران وارد بندر عدن در یمن شده‌اند.

روزنامه عربستانی الحیات گزارش می‌دهد که شمار این نیروها ۱۵۰۰ نفر است که بیشترشان از ارتشیان امارات متحده عربی هستند.

دیدارهای کری در مورد سوریه در دوحه

جان کری قرار است در پس از دیدارهای خود با مقامات عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر، گفت‌وگویی سه‌جانبه نیز در دوحه با همتایان روس و سعودی خود داشته باشد تا با آنها در مورد وضعیت سوریه تبادل نظر کند.

جان کری ماه پیش گفت که قصد دارد با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد مبارزه با «حکومت اسلامی» (داعش سابق) و نقشی که ایران می‌تواند در این زمینه ایفا کند بحث و تبادل نظر کند.

XS
SM
MD
LG