لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

رئال مادرید فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد


دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا در لیسبون برگزار شد و در شهرآورد مادرید، رئال با برتری ۴-۱ مقابل آتلتیکو، پنجاه و نهمین فینال این رقابت‌ها را به سود خود خاتمه داد و برای دهمین بار به جام قهرمانی دست یافت. از آخرین قهرمانی رئال مادرید ۱۲ سال می‌گذشت.

از فاتحان ۱۲ سال پیش، ایکر کاسیاس در این بازی هم حضور داشت. آن سال رئال با سرمربی‌گری ویسنته دل بوسکه در گلاسکو موفق شد بایرن لورکوزن را شکست دهد. رائول گونزالز، روبرتو کارلوس، زین الدین زیدان، لوئیز فیگو، استیو مک منمن و فرناندو مورینتس از جمله ستارگان آن روزهای رئال مادرید بودند.

جالب اینکه کاسیاس در قهرمانی سال ۲۰۰۰ رئال نیز سنگربان این تیم بود. آن مسابقه هم رقابتی داخلی بین اسپانیایی‌ها بود که رئال از والنسیا برد. فینال دوره گذشته این رقابت‌ها نیز نبرد دو تیم آلمانی بود که با برتری بایرن مونیخ مقابل بوروسیا دورتموند به پایان رسید.

رئال با ۱۰ قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌هاست. آث میلان ۷ بار قهرمان شده، بایرن مونیخ و لیورپول هم پنج بار. تیم‌های بارسلونا و آژاکس نیز چهار بار جام قهرمانی را نصیب خود کرده‌اند.

فینال امسال لیگ قهرمانان اروپا، اولین جدال بین دو تیم همشهری در تاریخ این مسابقات بود. دهمین قهرمانی رئال در شرایطی رقم خورد که آتلتیکو تا دو دقیقه به پایان بازی، جام را در اختیار داشت اما سرجیو راموس با ضربه سر، بازی را به وقت اضافه کشاند.

دیگو سیمونه که پیشتر با تیمش لالیگا را فتح کرده بود، شبی پرتلاطم و عصبی را سپری کرد و در دقایق پایانی حتی برای ایجاد درگیری وارد زمین شد. او در نهمین دقیقه مجبور به تعویض دیگو کاستا شد که پیش از این در آخرین بازی فصل لالیگا مقابل بارسلونا مصدوم شده بود.

ابتدا آتلتکیو مادرید به گل رسید. در دقیقه ۳۶ دیگو گودین با اشتباه سامی خدیرا و خروج ناموفق ایکر کاسیاس، تیمش را پیش انداخت. گلی که می‌توانست جام قهرمانی را نصیب تیمش کند اما در واپسین دقیقه بازی، راموس کار را به وقت اضافه کشاند.

بازی به دقیقه هشتاد رسیده بود که آنچلوتی آخرین تعویض را هم انجام داد و موراتا را جای بن‌زما وارد زمین کرد. رئال فشار می‌آورد و مدام توپ را روی دروازه می‌ریخت. شاگردان سیمونه راه زیادی تا رسیدن به نخستین قهرمانی خودشان نداشتند اما راموس، سرنوشت لیگ قهرمانان را تغییر داد.

در دقیقه ۱۱۰ دروازه آتلتیکو روی فرار آنخل دی ماریا و ضربه سر گرت بیل باز شد. آتلتیکو سه دقیقه بعد می‌توانست بازی را به تساوی بکشد اما این فرصت را از دست دادند. سه دقیقه به پایان بازی، مارسلو گل سوم رئال را وارد دروازه تیبو کورتوآ کرد. او در آغاز مجدد بازی در حالی که از فرط شادمانی می‌گریست، کاسیاس را در آغوش گرفت.

کریستیانو رونالدو در آخرین دقیقه توسط گودین در محوطه جریمه سرنگون شد. داور نقطه پنالتی را نشان داد. خود رونالدو پشت ضربه ایستاد و چهارمین گل رئال را به ثمر رساند.

دیه‌گو سیمونه در نشست خبری پس از بازی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر که از او پرسیده بود آیا در ابتدای فصل تصور می‌کرد چنین فصل رویایی را در پیش داشته باشد، گفت: «ما موفق شدیم لالیگا را به بهترین نحو ممکن فتح کنیم، برای من قهرمانی در لالیگا بسیار مهم بود زیرا قهرمانی در لیگ حاصل کار هر روز و پیروزی در بازی هر هفته‌است.»

سیمونه بازی دادن به کاستا را هم اشتباه دانست. او گفت از هفته آینده کارش را برای فصل آینده شروع می‌کند. باید ببیند چه بازیکنانی می‌روند و چه بازیکنانی را باید بخرند، بعد از آن می‌خواهد بنشیند و جام جهانی را تماشا کند.

کارلو آنچلوتی هم به خبرنگاران گفت: «آتلتیکو خیلی خوب دفاع کرد، همه راه‌ها را تا ثانیه آخر امتحان کردیم و در نهایت توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم. این طبیعت فوتبال است که تا ثانیه آخر تلاش کنیم. مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی جهان را فتح کردیم و از این بابت به خودم افتخار می‌کنم. ما شایسته پیروزی بودیم.»
XS
SM
MD
LG