لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

روحانی: هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست


سخنرانی حسن روحانی. ۲۲ بهمن ۹۳
سخنرانی حسن روحانی. ۲۲ بهمن ۹۳

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۲۲ بهمن، در سخنرانی خود به مناسبت سی‌وششمین سالگرد انقلاب ۵۷ با بیان این‌که «ما در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم و در پای میز مذاکره هم از استقلالمان دفاع کرده‌ایم و دفاع خواهیم کرد»، گفت: «هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی که در میدان آزادی تهران سخن می‌گفت با اشاره به تلاش‌های دپیلماتیک دولتش افزود «امروز هم کسانی که در میدان دیپلماسی هستند همه ملت بزرگ ما و رهبر بزرگ این انقلاب از این جبهه پشتیبانی می‌کنند.»

حسن روحانی تأکید کرد که «امروز تنها دشمنان این ملت با میز مذاکره مخالفند.»

دولت حسن روحانی در تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای خود با گروه ۱+۵ با مخالفت‌های جناح‌هایی در داخل جمهوری اسلامی روبه‌رو بوده‌است.

برخی جناح‌ها نسبت به کنار آمدن احتمالی دولت روحانی با قدرت‌های جهانی در برخی مسائل هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمريکا، اخیرا درباره مذاکرات هسته‌ای با ايران گفت: «غرب خواستار توافقی با ايران است که بر اساس آن اين کشور می‌تواند برنامه صلح‌آميز هسته‌ای داشته باشد با تضمين اينکه ايران در صدد دستيابی به سلاح اتمی نيست و «اکنون زمان آن است که ايران تصميمش را بگيرد».

ایران و گروه ۱+۵ به توافق رسیده‌اند تا اواخر ماه مارس سال جاری میلادی، اوایل اسفند، به «توافق سیاسی» دست یابند و تا ۳۱ ژوئن، ۹ تیر ۹۴، نیز با مذاکره بر سر جزئیات، توافق نهایی و جامع را امضا کنند.

رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه در ادامه سخنرانی خود گفت که «دولت همچنان بر شعاری که در زمینه سیاست خارجی داده است که همانا تعامل سازنده با جهان است متعهد است و دولت توانسته است بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای را بشکند و رویکرد جدیدی را ادامه بدهد.»

او تأکید کرد: «آنچه در زمینه مذاکرات هسته‌ای به دنبال آن است رسیدن به تفاهم مشترک برد-برد است.»

راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن امسال به نوشته خبرگزاری مهر در «یک هزار شهر و شهرستان و پنج هزار روستای» ایران انجام شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، در اهواز با وجود غلظت شدید ریزگردها در هوا و توصیه پزشکان برای بیرون نیامدن سالمندان از خانه، راهپیمایی ۲۲ بهمن با حضور شماری از سالمندان در این شهر برگزار شده است.

مسئله ریزگردها و هوای خوزستان

با افزایش آلودگی هوا به خاطر وجود ریزگردها در بخشی از نقاط غربی و جنوب غربی ایران حسن روحانی روز چهارشنبه در ادامه سخنانش در خصوص این معضل گفت: «باید در زمینه ریزگردها مقابله کنیم اما این کار بزرگی است و کوتاه‌مدت نیست چراکه ریزگردها از کشورهای همسایه به شهر و کشور ما می‌رسند.»

او افزود: «دولت تلاش انجام داده است تا با تلاش همسایه غربی یک برنامه بلندمدتی را برای مقابله با ریزگردها انجام دهد.»

وی در خصوص جزئیات این «برنامه بلندمدت» توضیحی ارائه نکرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه جمعی از راهپیمایان از حوالی چهارراه ولیعصر تهران وارد خیابان انقلاب شدند ماسک‌هایی روی صورت خود گذاشته بودند. این افراد دست‌نوشته‌هایی به دست گرفته بودند که بر روی آن نوشته شده بود «دولت به یاری مردم خوزستان بشتابد».

در اهواز نیز در روزهای اخیر تجمع اعتراضی شکل گرفت و معترضان شعارهايی از جمله «آب و نفت را برديد، فقط گردو خاک برايمان ماند» و «هوای پاک حق مسلم ماست» سردادند.

از اهواز نیز خبر می‌رسد که میزان غلظت گردوغبار در هوای این شهر روز سه‌شنبه بالای سه هزار میکروگرم در متر مربع بود که ۶۶ برابر حد استاندارد است.

وضعیت دانشگاه‌ها، تورم، و سلامت

حسن روحانی در قسمت‌های دیگری از سخنان خود به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن گفت که «در تمام دانشگاه‌ها مراکز تحقیقاتی و مراکز علمی رشد داشتیم. دانشگاه‌ها نسبت به گذشته آرام‌تر هستند و به راه خود ادامه می‌دهند.»

مواردی مانند جذب مجدد دانشجویان محروم از تحصیل (ستاره‌دار) در دانشگاه‌ها، معطل کردن سه هزار بورسیه، استفاده از افراد موسوم به «عناصر فتنه» در وزارت علوم و دانشگاه‌ها از موارد تنش‌آمیز میان دولت روحانی و برخی جناح‌های مجلس بوده است.

تأکید حسن روحانی بر «آرام‌تر» بودن دانشگاه در حالی بیان می‌شود که علیرضا زاکانی، از نمایندگان اصولگرای مجلس، مردادماه سال جاری از «تشدید گسل‌های قومی، مذهبی و سیاسی درون دانشگاه‌ها» خبر داد.

در زمینه موضوع گرانی‌ها در ایران حسن روحانی در سخنرانی چهارشنبه خود گفت: «همانطور که پارسال قول داده بودم که تورم را ۳۵ درصد به ۲۵ درصد برسانیم امروز باید بگوییم که این امر به ۱۷ درصد رسیده است.»

حسن روحانی در مورد موضوع سلامت نیز گفت: «در زمینه تحول در سلامت کار بزرگی انجام دادیم آن هم پرداختی مردم در بیمارستان‌ها از ۳۷ درصد سال گذشته به ۶ درصد رسیده است و قیمت لوازم پزشکی پرمصرف در بیمارستان‌ها کاهش داشته، همچنین دسترسی به اقلام دارویی از ۳۲۰ به ۷۵۰ قلم افزایش پیدا کرده است.»

XS
SM
MD
LG