لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

روحانی در مورد رابطه با بریتانیا: حرکت به سوی تغییر قضاوت تاریخی مردم


حسن روحانی و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، در تهران
حسن روحانی و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، در تهران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه دوم شهریور در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا بر ضرورت توسعه روابط ایران و بریتانیا تأکید کرده و گفت که «باید به گونه‌ای حرکت شود که علاوه بر توسعه روابط، به تدریج قضاوت تاریخی مردم نیز تغییر کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری ایران، آقای روحانی در این دیدار با ذکر این‌که «مردم ایران ذهنیت‌های تاریخی نسبت به دخالت‌های بیگانگان دارند»، اظهار داشت: «اگرچه قضاوت‌های تاریخی یک ملت را نمی‌توان در مدت زمانی کوتاه به سرعت تغییر داد ولی در عین حال معتقدیم که نباید در گذشته‌های تاریخی هم باقی ماند، باید با نگاه به آینده حرکت خود را تنظیم کنیم.»

وی افزود که «معتقدم با حرکت رو به جلو در مسائل گوناگون سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای می‌توانیم تضمینی برای اعتماد بلندمدت ایجاد کنیم.»

در پی دست‌یابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق نهایی، ایران و بریتانیا روز یکشنبه ۱ شهریور به طور همزمان سفارتخانه‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر بازگشایی کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عصر یک‌شنبه اول شهریور ماه، در نشستی خبری با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، گفت اختلافات تهران و لندن از راه گفت‌وگو قابل حل شدن است.

هفته اخیر گروهی از نمایندگان اتحادیه اروپا، که بریتانیا نیز عضوی از آن است، تأکید کرده‌اند که مسائل حقوق بشر باید در روابط با ایران جدی گرفته شود.

هاموند: رفع تحریم‌ها می‌تواند از بهار سال آینده آغاز شود

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، که برای بازگشایی سفارتخانه کشورش در ایران و دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده‌است روز دوشنبه گفت که انتظار می‌رود برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران از بهار سال آینده آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی هم‌چنین گفت که انتظار می‌رود تأیید نهایی توافق اتمی در ایران و ایالات متحده تا ماه اکتبر به سرانجام برسد.

آقای هاموند تأکید کرد که پیش از برچیده شدن تحریم‌ها، بسترسازی‌های لازم باید انجام شود به طوری‌که به هنگام لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری در ایران بتواند به جریان بیفتد.

وی هم‌چنین از آمادگی کشورش برای ارتقای سطح روابط با ایران از سطح کاردار به سفیر خبر داد.

وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه هم‌چنین گفت‌وگویی داشت با شبکه جهانی بی‌بی‌سی؛ وی در این مصاحبه گفت که «نقش‌آفرینی و اهمیت ایران در این منطقه بزرگ‌تر از آن است که بخواهد در انزوا به‌سر ببرد.»

وی در این زمینه گفت که تهران می‌تواند «هم‌پیمان» بریتانیا در مبارزه با تروریسم باشد اما تأکید کرد که بریتانیا باید در خصوص مناسباتش با ایران «با احتیاط حرکت کند.»

فیلیپ هاموند در ادامه گفت که با وجود «میراث عمیق بی‌اعتمادی» میان بریتانیا و ایران، این دو کشور زمینه‌های مشترکی را نیز دارا هستند.

به گفته آقای هاموند، ایران و بریتانیا بر لزوم شکست دادن گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق)، و توقف قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا توافق کرده‌اند.

وزیر خارجه بریتانیا روز یک‌شنبه نیز گفته بود که شرکت‌های بریتانیایی «اشتیاق فراوانی» برای همکاری با ایران دارند.

XS
SM
MD
LG