لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

ادامه فشار جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا علیه «توافق بد» با ایران


«میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، در وسط
«میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، در وسط

در حالی که وزیران خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، چهارمین روز از دور جدید مذاکرات اتمی را پی می‌گیرند، روز سه‌شنبه خبر رسید که سنای آمریکا قصد دارد طرحی را به بحث بگذارد که بر اساس آن رئیس‌جمهوری آمریکا ملزم خواهد شد هرگونه توافق با ایران را از تصویب کنگره بگذراند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که بحث بر روی این طرح و سنجش آرا در ارتباط با آن هفته آینده در سنا آغاز می‌شود.

مک‌کانل گفت: «به نظر ما وقت انجام این کار اهمیت دارد. به نظر ما این کمک می‌کند تا از ورود دولت به توافق بد [با ایران] جلوگیری شود.»

وی که در نشست خبری هفتگی خود سخن می‌گفت افزود: «اما اگر دولت وارد چنین توافقی شود، طرح ما فرصتی به کنگره می‌دهد تا بتواند توافق را سبک و سنگین کند.»

این اظهارات میچ مک‌کانل کمی پس از بیان شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هشدار داد که ایالات متحده در حال حرکت به سمت «یک توافق بد» با ایران است.

تلاش جدید سناتور مک‌کانل پس از آن آغاز شده که طرح جمهوری‌خواهان علیه «توافق بد» با ایران که به تازگی از سوی سناتور باب کورکر ارائه شد با تهدید وتو از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روبه‌رو شده‌ است.

کاخ سفید روز شنبه، نهم اسفندماه، اعلام کرد که باراک اوباما طرح تازه ارائه شده آقای کورکر به سنا که به کنگره اجازه می‌دهد در هرگونه توافق احتمالی هسته‌ای با ایران اعمال نظر کند را وتو خواهد کرد.

هری رید، سناتور ارشد دموکرات در سنای آمریکا، از قانون‌گذاران خواسته‌ است تا بحث بر سر این طرح‌ها را به زمانی موکول کنند که وضعیت گفت‌وگوی هسته‌ای با ایران مشخص‌تر شود.

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا طی سه روز گذشته سه روز از مذاکره فشرده را پشت سر گذاشته‌اند و روز چهارم این مذاکرات نیز امروز چهارشنبه پی گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه این‌گونه توضیح داد که «هدف آمریکا و ایران حصول به پیشرفتی بزرگ‌تر است از آن چه که در آخرین دور مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده بود».

عباس عراقچی افزود: «آخرین بار (در ژنو) ما به یک پیشرفت رسیدیم. ما تلاش می‌کنیم پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود، اما اکنون برای گفتن این حرف خیلی زود است.»

مذاکرات هسته‌ای قرار است روز پنج‌شنبه نیز با حضور سایر نمایندگان کشورهای ۱+۵ ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG