لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

افزایش نمک در هوا، «تبریزی‌ها را دچار فشار خون بالا کرده‌است»


بخشی از مناطق خشک‌شده دریاچه ارومیه
بخشی از مناطق خشک‌شده دریاچه ارومیه

دبیر کمیته اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد که «شهروندان روستاهای اطراف دریاچه و حتی خود تبریز، به علت استنشاق هوای آغشته به نمک دچار فشار خون بالا شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آرمین نوربخش روز دوشنبه ۸ تیر با ذکر این مطلب و با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه تأکید کرد که «ریزگردها سلامت مردم را به شدت تهدید خواهد کرد و مشکلاتی مثل سوزش چشم، سرطان ریه، مشکلات پوستی، بیماری‌های تنفسی، فشار خون و... را به دنبال دارد.»

وی با بیان این‌که «هنوز مطالعات دقیقی در مورد بیماری‌های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه صورت نگرفته و وزارت بهداشت و درمان آماری در این زمینه ارائه نکرده‌است»، گفت: «اگرچه مطالعات دقیقی در این باره وجود ندارد، اطلاعاتی به بیرون درز کرده که از بالا رفتن میزان این بیماری‌ها حکایت دارد؛ به طوری که اخیراً گزارشی در مورد اینکه تعداد زیادی از افراد در تبریز دچار سوزش چشم شده‌اند، وجود داشت.»

آرمین نوربخش با اشاره به اینکه «خشک شدن دریاچه تبعات امنیتی نیز به دنبال دارد»، تصریح کرد: «آذربایجان غربی یک استان مرزی بوده و با مسائل مختلف در این استان‌ها با حساسیت بیشتری نسبت به استان‌های مرکزی روبه‌روست همچنین حضور نیروهای خارجی و بیکار شدن و مهاجرت شهروندان در این نقاط مرزی همیشه مسائل امنیتی، به دنبال دارد.»

وی تأکید کرد که مهاجرت ۷ میلیون نفر در نتیجه طوفان‌های نمکی و بیابان‌زایی و توسعه تل‌ماسه‌ها و تحت الشعاع قرار گرفتن سلامتی مردم، از جمله پیامدهای خشکی دریاچه است.

دبیر کمیته اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه، حفر چاه‌های غیرمجاز و ایجاد نهرهای جدید را از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه دانست.

به گفته او «حفر چاه‌های غیرمجاز عاملی است که باعث کاهش آب سفره‌های زیرزمینی شده و در نتیجه با توجه به خشکی زمین، رودخانه‌هایی که قرار بوده وارد دریاچه و در آن جاری شود، جذب زمین شده و در آن فرو رفته‌است.»

آرمین نوربخش افزود که «تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها، عاملی است که تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد در خشکی دریاچه مؤثر بوده‌است.»

پیش از این، عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، خردادماه سال جاری درخصوص سوءمدیریت منابع آب ایران و هم‌چنین افزایش حفر چاه‌های غیرمجاز در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد سخن گفت.

وی توضیح داد: «احمدی‌نژاد زمانی که به فیروزکوه سفر کرد، گفت مناطق ممنوعه یعنی چی؟ این دکان وزارت نیرو است، هرکس هرجا توانست چاه حفر کند. در آن زمان ظرف سه روز اجازه صدور حفر چاه سه‌برابر شد و روزی هزاران متر چاه زده شد.»

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد که «در حال حاضر کشاورزی حاشیه شرقی و شمال غربی دریاچه ارومیه محو شده و ریزگردهای نمک، زندگی مردم را از لحاظ بهداشتی و سلامتی در معرض خطر قرار داده است و سرطان پوست در حیوان و انسان بیش از ۳۰ برابر شده است.»

XS
SM
MD
LG