لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

دو مقام آمریکایی: از شدت پیگرد نقض تحریم‌های ایران کاسته شده است


دو مقام ارشد آمریکایی خبر دادند که آمریکا، در سالی که گذشت، از شدت پیگرد قضایی موارد نقض تحریم‌ها علیه ایران به طور قابل توجهی کاسته است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۳ مهر گزارشی را در این خصوص منتشر کرده‌است که بر اساس مصاحبه با این دو مقام ارشد آمریکایی و بررسی اسناد قضایی تنظیم شده‌است.

بنا بر این گزارش، در سال مالی گذشته (که سی‌ام سپتامبر به پایان رسید) در ایالات متحده تنها دو مورد حکم قضایی علیه افراد مظنون به قاچاق اسلحه و فناوری از آمریکا به ایران صادر شده است.

این در حالی است که تعداد این موارد در سال پیش از آن هشت مورد، و طی شش سال پیش از آن در هر سال ۱۰ تا ۱۲ مورد بوده‌است.

یکی از دو مقام آمریکایی مرتبط با تحریم‌های ایران که نخواسته نامش فاش شود در مصاحبه با رویترز اضافه کرده‌است که این میزان از کاهش، به این معنی نیست که ایران از تلاش خود برای دست‌یابی به این سلاح‌ها و فناوری‌ها کاسته‌است، بلکه این امر را می‌توان بیشتر با کاهش انگیزه مأموران آمریکایی مرتبط دانست.

به گفته وی، در سالی که گذشت، پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران باعث شد تا مأموران پیگیر تخلفات تحریم‌ها علیه ایران نسبت به لزوم پیگیری شدید این نوع تخلفات تردید کنند.

یک مقام دیگر ارشد آمریکایی نیز افزوده‌است که یافتن موارد تخلف و رسیدگی به آنها مقدمه‌چینی و تلاش زیادی می‌طلبد و مأموران مربوطه، با این چشم‌انداز که تحریم‌ها علیه ایران ممکن است در آینده‌ای نزدیک برچیده شود در ارتباط با کشف این تخلفات انگیزه کمتری از خود نشان داده‌اند.

در همین راستا، خبرنگاران رویترز هم‌چنین در ماه ژوئن ۲۰۱۵ ایمیلی را رؤیت کرده‌اند که یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا به اداره خدمات مالی ایالات نیویورک فرستاده و در آن نسبت به یکی از تحقیقاتی که با نقض تحریم‌ها علیه ایران ارتباط داشته هشدار داده‌است.

در متن این نامه آمده است که «هرگونه اقدام علیه نقض تحریم‌های ایران ممکن است تأثیراتی جدی بر مذاکرات هسته‌ای بگذارد و برای اهداف سیاست خارجه آمریکا عواقبی در پی داشته باشد».

پاتریک میهان، از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا به رویترز گفته‌است که این ایمیل و هم‌چنین کاهش تعداد پیگیری قضایی تخلفات نشان‌دهنده آن است که دولت اوباما برای محفاظت از روند مذاکرات هسته‌ای با ایران از فشار تحریم‌ها کاسته است.

در همین حال اما مقام‌های دولت آمریکا متذکر می‌شوند که هم‌چنان «به شدت» برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنند و در همین رابطه، مارک ریموندی، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا، گفته‌است که این وزارتخانه تلاش در این زمینه را ادامه داده «و موارد متعددی از پرونده‌های نقض تحریم‌های ایران را در دست بررسی دارد.»

طی دهه گذشته افراد مختلفی کوشیده‌اند تا انواع کالاهای آمریکایی، با کاربردهای نظامی، ازجمله قطعات هواپیما، عینک‌های دید در شب، و دستگاه‌های تراش فولادهای مخصوص را به ایران صادر کنند که این تلاش‌ها در موارد متعددی با دستگیری این افراد همراه بوده‌است.

ایران و شش قدرت جهانی روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، به توافقی جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافق در صورت اجرا می‌تواند برچیده شدن بخش بزرگی از تحریم‌ها علیه ایران را به دنبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG