لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

توافق‌نامه امنیتی آمریکا و افغانستان به امضا رسید


امضای توافقنامه امنیتی افغانستان و آمریکا. ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴.
امضای توافقنامه امنیتی افغانستان و آمریکا. ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴.

افغانستان و ایالات متحده روز سه‌شنبه، هشتم مهر، سرانجام موفق به امضای یک توافق‌نامه امنیتی شدند که بر پایه آن شماری از نظامیان آمریکایی قرار است طی سال آینده در افغانستان بمانند.

این سند در حضور اشرف غنی احمدزی و شماری دیگر از مقامات بلندپایه دولتی، توسط جیمز کانینگهم، سفیر آمریکا در افغانستان، و حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، در کاخ ریاست‌ جمهوری در کابل امضا شد.

رئیس جمهور افغانستان که روز دوشنبه مراسم تحلیف او برگزار شد، گفت که بر پایه این سند کمک‌های بین‌المللی قرار است از طریق بودجه دولت افغانستان به مصرف برسد.

به گزارش بخش دری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در جریان این مراسم، سند همکاری‌های امنیتی با ناتو نیز به امضا رسید.

نیروهای نظامی ناتو به رهبری آمریکا قرار است در پایان سال جاری از افغانستان خارج شوند و نزدیک شدن این مهلت، بر ضرورت امضای سریع‌تر پیمان امنیتی جهت تعیین وضعیت نیروهایی که قرار است باقی بمانند افزوده بود.

پیش از این اعلام شده‌ بود که بر اساس قرارداد امنیتی، قرار است شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۳۲ هزار نفر به ۹۸۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ کاهش یابد و در سال ۲۰۱۶ تمامی نظامیان آمریکایی از این کشور خارج شوند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، امضای پیمان همکاری با ایالات متحده نشانگر قصد اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری جدید افغانستان، برای بهبود روابط کشورش با آمریکا است.

حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، که روز دوشنبه دوران ریاست‌ جمهوری‌اش به پایان رسید از امضای این پیمان خودداری می‌کرد، امری که ماه‌ها بر روابط دو کشور سایه انداخته بود.

خودداری حامد کرزی از امضای این توافق‌نامه در حالی بود که شورای ریش‌سفیدان و بزرگان افغانستان معروف به «لویه جرگه» پیش از این با اکثریت آرا به این توافق‌نامه امنیتی رأی مثبت داده و از کرزی نیز خواسته بود تا آن را امضا کند.

خبرگزاری رویترز در آن زمان نوشت که اپوزیسیون افغانستان و برخی دیگر بر این باورند که خودداری حامد کرزی از این رو بود که نگران است ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در دوره بعدی انتخابات از کاندیداهایی حمایت کنند که مورد تأیید حامد کرزی نیستند.

XS
SM
MD
LG