لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

زنگنه: برای افزایش تولید نفت به مجوز هیچ‌کس نیاز نداریم


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

در حالی که مدیر کل اوپک در وزارت نفت جمهوری اسلامی کاهش تولید نفت دیگر کشورهای عضو این سازمان برای افزایش تولید ایران را «بعید» دانسته، وزیر نفت اعلام کرد که افزایش تولید نفت ایران به «مجوز هیچ‌کس نیاز ندارد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز چهارشنبه ۱۱ آذر، با اشاره به نامه‌های ارسال شده به اوپک گفت که ایران این نامه‌ها را برای تصویب اعضای اوپک ننوشته‌است.

به گفته آقای زنگنه، هدف از ارسال این نامه‌ها «اطلاع و پای‌بندی» اعضای اوپک به سقف تولید و همچنین «منظور کردن نفت ایران در برنامه‌های تولید» این سازمان بوده‌است.

قرار است روز جمعه یکصد و شصت و هشتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در وین اتریش برگزار شود.

در همین حال مهدی عسلی، مدیر کل امور اوپک در وزارت نفت جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۰ آذر، خبر داده بود که بیژن زنگنه در نامه‌ای به دبیرکل اوپک، ضمن تأکید بر افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها، خواستار کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه دیگر کشورهای عضو این سازمان شده‌است.

آقای عسلی روز چهارشنبه گفت که کاهش تولید نفت اوپک «بدون همکاری عربستان و متحدانش» ممکن نیست.

به گفته آقای عسلی، در شرایط کنونیِ روابط ایران و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، «بعید است» این کشورها برای افزایش تولید ایران از تولید خود بکاهند، مگر آنکه روابط سیاسی بین ایران و این کشورها بهبود یابد.

اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در سال ۲۰۱۲ سهمیه‌ها را برداشت و سقف تولید را ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین کرد. با این حال تولید امسال به دلیل رکورد تولید عربستان و عراق همواره بیش از این مقدار بوده‌است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان با هدف تلاش برای حفظ سهم خود در بازارهای جهانی و رقابت با دیگر صادرکنندگان، قیمت نفت خام خود را برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه ژانویه (دی-بهمن) کاهش می‌دهد.

تصمیم تاریخی اوپک در نوامبر ۲۰۱۴، مبنی بر افزایش تولید با هدف حفظ سهم بازار در مقابل رقبا مؤثر بود و قیمت نفت را به حدود ۶۵ دلار در هر بشکه رساند.

با این حال شش ماه بعد قیمت به ۴۵ دلار کاهش یافت، در حالی که در اواسط سال گذشته قیمت نفت ۱۱۵ دلار بود.

برخی از اعضا از جمله وزیر نفت ونزوئلا، از بازگشت بازار به نفت ۲۰ دلاری صحبت می‌کنند که در حدود سال ۲۰۰۰ میلادی اتفاق افتاد. آنها این موضوع را به برداشتن تحریم‌ها از اقتصاد ایران در اواخر سال جاری مرتبط می‌دانند.

مقامات وزارت نفت ایران اعلام کرده‌اند که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها میزان فروش نفت ایران روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و طی یک سال میزان افزایش صادرات به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

البته ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی بر این است که ایران بعد از تحریم‌ها و در نیمه دوم سال آینده میلادی روزانه تنها ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه بر تولید نفت خود خواهد افزود.

XS
SM
MD
LG