لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

آغاز روز دوم از دیدار ظریف و اشتون در استانبول


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا. (عکس آرشیوی است)
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا. (عکس آرشیوی است)
پس از پایان روز اول از دیدار غیررسمی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این دیدار، روز سه‌شنبه ششم خرداد از سر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز دوم این گفت‌وگوها ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت استانبول آغاز شد و پیش از آن در ساعت ۹ بامداد سه‌شنبه نیز نشست کارشناسی و فنی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، و استفان کلمنت، دستیار ارشد کاترین اشتون، برگزار شد.

این گفت‌وگوها پشت درهای بسته و در هتل «چراغان» استانبول برگزار می‌شود، محلی که گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ نیز پیش از این در آن برگزار شده‌بود.

یک عضو هیئت ایران در استانبول به خبرگزاری ایسنا گفت که هدف از این مذاکرات دو روزه بررسی نحوه پیشرفت روند گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ است.

دیدار غیررسمی ظریف و اشتون در استانبول، نشست «فوق‌العاده‌ای» است که در دور قبلی مذاکرات- چهارمین نشست شش قدرت جهانی و ایران در ۲۳ اردیبهشت در وین- درباره آن تصمیم‌گیری شده بود.

محمدجواد ظریف در بدو ورود به استانبول اعلام کرد که «در نشست با خانم اشتون فقط معاونان حضور دارند و این نشست جزیی از نشست ۱+۵ نیست.»

بنا بر گزارش‌ها، با وجود از پیش اعلام نشدن زمان مذاکرات ظریف و اشتون، بسیاری از خبرنگاران مستقر در استانبول به محل مذاکرات آمده‌اند.

دیدار روز دوشنبه ظریف و اشتون دو ساعت و نیم جریان داشت و سپس ساعت ۱۰ شب به وقت تهران، طی شام کاری در ساختمان کنسولگری ایران در همین شهر ادامه یافت.

ایران و شش قدرت جهانی در دور قبلی مذاکرات که با محوریت نگارش متن توافق نهایی هسته‌ای برگزار شد، به نتیجه‌ای دست نیافتند و طرفین هم‌اینک در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای هستند که قرار است ۲۶ خردادماه به مدت چهار روز برگزار شود.

طرفین پیش از این روز سوم آذرماه ۹۲ در ژنو به یک توافق موقت هسته‌ای دست یافته‌اند.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه پیش از عزیمت به استانبول در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا درباره مدت دوماهه باقی مانده از توافق ژنو گفت: «چنانچه در این مدت به نتیجه نرسیم، ۶ ماه دیگر هم فرصت داریم.»

آقای ظریف قصد دارد عصر سه‌شنبه پس از پایان دیدار دو روزه خود با کاترین اشتون، به منظور شرکت در اجلاس وزیران خارجه جنبش غیرمتعهدها٬ از استانبول راهی الجزیره شود.
XS
SM
MD
LG