لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

ظریف: از من خواستند روابط را با عربستان قطع کنم، اما نپذیرفتم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه ۳۰ دی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که ایران خواستار تقابل با عربستان سعودی نیست و «نیازی نیست» که عربستان به خاطر افزایش اخیر تنش‌ها با ایران به وحشت بیفتد.

آقای ظریف تأکید کرد که عربستان «باید بداند که تقابل‌جویی به نفع هیچ‌کس نیست.»

وزیر خارجه ایران در سخنان خود در داووس افزود که پیش از این، و در پی انتشار خبر تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان، «از او خواسته شد» تا روابط ایران با عربستان را قطع کند ولی او این درخواست را رد کرد.

اشاره آقای ظریف به خبر «آزار و اذیت جنسی» دو نوجوان ایرانی توسط مأموران پلیس سعودی در فرودگاه جده است که در فروردین‌ماه منتشر شد.

محمدجواد ظریف اما توضیح نداد که چه فرد یا گروهی در آن زمان از او خواسته تا روابط ایران و عربستان را قطع کند.

آقای ظریف سپس مقام‌های عربستان را مستقیماً خطاب قرار داده و در مورد تنش‌های بین دو کشور گفت: «دوستان، دلیلی ندارد به وحشت بیفتید.»

او افزود: «ایران آماده همکاری با شماست، ایران نمی‌خواهد کسی را در این منطقه به انزوا بکشاند.»

پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و در پی آن، حمله اعتراضی گروهی به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد، عربستان و چند کشور دیگر از جمله بحرین مناسبات دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند.

تهران اما تأکید دارد که گروهی از افراد «خودسر» اقدام به این حمله‌ها کرده‌اند و با آنها برخورد قضایی خواهد شد.

یک روز پیش از این سخنان محمدجواد ظریف در داووس، خبر رسید که معاون او، عباس عراقچی، برای حضور در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی که به درخواست دولت عربستان برای رسیدگی به مسئله حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار می‌شود، راهی جده شده‌است.

ظریف: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

به نوشته خبرگزاری فرانسه، محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در حاشیه نشست داووس به بحران سوریه اشاره کرده و گفت که این بحران «راه حل نظامی ندارد.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه خطاب به مخاطبان در مجمع داووس گفت که در مورد بحران سوریه «نیاز به یک راه حل سیاسی داریم.»

هفده کشور شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای صلح سوریه که آمریکا، روسیه، ایران، و عربستان ازجمله آنها هستند تاکنون موفق نشده‌اند بر سر فهرستی از نمایندگان مخالفان دولت سوریه برای شرکت در مذاکرات به توافق برسند.

برای انجام مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان در ژنو تاریخ ۲۵ ژانویه مشخص شده‌است؛ هدف از این مذاکرات، پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است که از حدود پنج سال پیش شروع شده و تاکنون بیش از ۲۶۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

ابراز تعجب ظریف از تحریم جدید آمریکا به خاطر آزمایش موشکی ایران

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود به تحریم جدید آمریکا علیه ایران به خاطر آزمایش موشکی اشاره کرده و این اقدام را «عجیب» خواند.

وی در این باره گفت که «به نظرم من عجیب است که ایالات متحده درباره برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی می‌کند، زیرا این برنامه، دفاعی است و هیچ‌یک از مقررات فعلی بین‌المللی را نقض نمی‌کند.»

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز یکشنبه ساعاتی پس از آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی تهران به فهرست تحریم‌های آمریکا افزود.

تحریم‌های جدید آمریکا واکنشی به آزمایش «موشک عماد» از سوی سپاه پاسداران در مهرماه امسال است که محکومیت واشینگتن را به عهده داشت.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای که در این باره در داووس با خبرگزاری آسوشیتدپرس داشت آمریکا را متهم کرد که «معتاد به اِعمال فشار و اِعمال تحریم» است و گفت که این تحریم‌های جدید «نشان می‌دهد که غلبه بر این اعتیاد برای ایالات متحده خیلی دشوار است.»

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه هم‌چنین گفت که با وجود دست‌یابی به توافق هسته‌ای، چشم‌انداز ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا هم‌چنان «بسیار دور» است.

XS
SM
MD
LG