لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

کشتی‌گیران آمریکا در تهران؛ اتحاد برای المپیک ۲۰۲۰


جام تختی ۲۰۰۹.
جام تختی ۲۰۰۹.
جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی ۲۰۱۳ از صبح روز اول اسفند، نوزدهم فوریه در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران آغاز خواهد شد. کشتی فرنگی در دو روز اول با حضور تیم‌های ملی ایران، روسیه، ترکیه، بلغارستان، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، کره جنوبی، آذربایجان و مجارستان انجام می‌شود.

در کشتی آزاد نیز که طی دو روز پس از آن برگزار خواهد شد، تیم‌های ایران، روسیه، آمریکا، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، ژاپن، بلاروس، بلغارستان و ترکیه به روی تشک خواهند رفت. این تیم‌ها در دو گروه پنج تیمی به مصاف هم می‌روند.

در این بین، حضو تیم ملی کشتی آزاد آمریکا با توجه به قطع روابط سیاسی ایران و آمریکا، بار دیگر یادآور دیپلماسی کشتی بین دو کشور است. کشتی‌گیران آمریکایی پیش از این هم در جام تختی تهران، جام تختی به میزبانی بندرعباس، جام تختی به میزبانی سنندج، جام جهانی در تهران و مسابقات جهانی ۱۹۹۸ تهران گرمابخش سالن رقابت‌ها بوده‌اند.

اما این دیپلماسی این‌بار، پیوندی است برای بازگرداندن ورزش کشتی به بازی‌های المپیک. پس از تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک در حذف کشتی از المپیک ۲۰۲۰، حلقه اتحادی بین فدراسیون‌های کشتی سراسر جهان شکل گرفته است و در این بین، آمریکایی‌ها نقش پررنگی را ایفا کرده‌اند. از تاسیس دو صفحه مجازی با مجموع ۱۵۰ هزار عضو در فیس‌بوک گرفته تا امضای درخواست‌نامه‌های متعدد و ارسال آن به حامیان مالی آمریکایی بازی‌های المپیک، تهیه ویدئوهای تبلیغاتی، تولید تی‌شرت و فشار رسانه‌ای به اعضای بلندپایه.

اما بهروز نعمتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با نادیده گرفتن این موضوع و بدون در نظر گرفتن این که ورزش آمریکا نیز از حذف کشتی در المپیک زیان خواهد دید، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو صداوسیما، تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک در حذف کشتی را «عناد ابرقدرت‌های غربی با جمهوری اسلامی ایران» دانست.

ریچارد بندر مدیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا از ملاقات با مسئولان فدراسیون کشتی ایران برای همفکری و تبادل ایده‌ها در بازگرداندن کشتی به بازی‌های المپیک خبرداده. همچنین کارزارهای حفظ کشتی در المپیک که آمریکایی‌ها تشکیل داده‌اند، عکس دوستی صادق گودرزی با جردن باروز در المپیک لندن را به عنوان یکی از نمادهای خود برگزیده‌اند. آن‌ها معتقدند با توجه به تیرگی روابط سیاسی ایران و آمریکا، این تصویر، تحقق شعار المپیک است و کمیته بین‌المللی المپیک با حذف کشتی، به سهولت پا روی آرمان‌های خود گذاشته‌است.

حمزه یرلی کایا رئیس فدراسیون کشتی ترکیه که خودش دارنده پنج مدال طلای جهان و المپیک است هم در تلویزیون این کشور گفت: برای برگرداندن کشتی به المپیک، ترکیه با ایران، روسیه و آمریکا متحد خواهد شد.

با چنین وضعیتی، گویی در جام جهانی تهران، اولویت نه با قهرمانی و فتح جام که با یافتن راه حلی برای حفظ کشتی در بازی‌های المپیک است. کمااین‌که متن بیانیه صادر شده از کمیته بین‌المللی المپیک نیز حاکی از آن است که این کمیته، انتظار چنین حجمی از اعتراضات جهانی را نداشته. مقامات برگزاری مسابقات نیز تماشای رقابت‌ها را رایگان اعلام کرده‌اند.
فهرست آمریکایی‌ها در جام جهانی تهران به شرح زیر است:

۵۵ کیلو: اوبنسون بلانک، زاک ساندرز
۶۰ کیلو: جیمی کندی، اسکات کولمن (برنده مدال برنز المپیک لندن)
۶۶ کیلو: برنت مت کالف، جیمی پاتریک
۷۴ کیلو: جردن ارنست باروز (قهرمان المپیک لندن)، نیکولاس مارابل
۸۴ کیلو: مکسول اسکرن، فیلیپ اسکرن
۹۶ کیلو: جیک وارنر (قهرمان المپیک لندن)، جیمز برگمن
۱۲۰ کیلو: تراول دلاگنف، ویلیام ری
سرمربی: زکی جونز (قهرمان سال ۱۹۹۱ جهان) مربی: بیل زادیک (قهرمان سال ۲۰۰۶ جهان)
XS
SM
MD
LG