لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

پکن خواستار لغو تحریم آمریکا علیه یک بانک چینی مرتبط با ایران شد


پکن روز چهارشنبه ۱۱ مرداد نسبت به تحریم آمریکا علیه یک بانک چینی به خاطر ارتباطات این بانک با ایران ابراز نارضایتی شدید کرد و اعلام کرد که علیه این تصمیم آمریکا «رسماً» اعتراض خواهد کرد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن تحریم‌های جدیدی علیه بانک چینی «کونلون» و بانک عراقی «ایلاف» که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها کمک کرده‌اند، وضع کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای کوتاه از «ناخرسندی بسیار و مخالفت شدید» خود نسبت به این حرکت ایالات متحده سخن گفته و اعلام کرد که قصد دارد علیه این تصمیم آمریکا «رسماً» اعتراض کند.

وزارت خارجه چین با اشاره به قوانین محلی کشورها گفت: «تحریم‌های ایالات متحده علیه یک نهاد مالی چینی تخلفی جدی نسبت به هنجارهای روابط بین‌الملل است و به منافع چین ضرر می‌زند.»

بیانیه این وزارتخانه با بیان اینکه «چین در حوزه‌های انرژی و تجارت روابطی منظم با ایران دارد و این بخش‌ها ارتباطی با طرح‌های هسته‌ای ایران ندارد»، خواستار لغو تحریم آمریکا علیه بانک کولون شد.

ایالات متحده اما گفته‌است که بانک کونلون و بانک اسلامی ایلاف عراق دادوستدهایی به ارزش میلیون‌ها دلار برای بانک‌های ایرانی که هم‌اینک تحت تحریم قرار دارند انجام داده‌اند.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک کونلون برای دست‌کم شش بانک ایرانی که به باور آمریکا در کمک به برنامه‌های «ساخت سلاح کشتار جمعی ایران» نقش دارند نقل و انتقالات پول انجام داده‌است.

مناقشه جدید میان واشنگتن و ایران پس از آن رخ می‌دهد که دو کشور ماه گذشته بر سر تحریم‌های پیشنهادی سازمان ملل علیه سوریه نیز اختلاف نظر پیدا کردند و وتوی تحریم علیه سوریه توسط چین و روسیه انتقاد دولت باراک اوباما را به دنبال داشت.

دولت آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن می‌کوشند با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران، حکومت جمهوری اسلامی را وادار به توقف برنامه هسته‌ای خود کنند زیرا این برنامه برای قدرت‌های غربی ایجاد نگرانی کرده‌است، و این در حالی است که مقامات ایرانی برنامه هسته‌ای خود را کاملاً صلح‌آمیز می‌دانند.

مهمان‌پرست: «از اینکه تحریم شویم خوشحال نیستیم»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۱ مرداد طی سخنانی در یک نشست گفت که «ما از اینکه تحریم شویم خوشحال نیستیم»

مهمان‌پرست اظهار داشت: «تحریم‌ها بهانه است؛ ما از اینکه تحریم شویم، خوشحال نیستیم ولی وقتی ملت ما را در برابر یک انتخاب قرار می‌دهند که یا استقلال خود را حفظ کنند یا تحریم را و ملت ایران استقلال خود را انتخاب می‌کند. ضمن اینکه طی ۳۰ سال گذشته یاد گرفته‌ایم هرجا ما را تحریم کردند، سرعت رشدمان را افزایش داده‌ایم.»

ابراز ناخرسندی وزارت خارجه ایران از تحریم‌ها در حالی است که مقامات ایرانی بارها این تحریم‌ها را «بی‌اثر» توصیف کرده‌اند و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز گفته‌است که «ما در برابر تحریم‌ها واکسینه شده‌ایم.»

رامین مهمان‌پرست که روز چهارشنبه در نشست «هم‌اندیشی با اصحاب رسانه‌ای چین» سخن می‌گفت افزود که «علت اعمال این تحریم‌ها توسط آمریکا و اروپا، بهانه‌ای بیش نیست چراکه فعالیت هسته‌ای ایران نهایتا یک دهه‌است که مطرح شده اما آمریکایی‌ها ۳۲ سال است که ایران را تحریم کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت: «در آن زمان ایران اصلا فعالیت هسته‌ای نداشت. اکنون نیز اگر برسر موضوع هسته‌ای به توافق برسیم، موضوع دیگری را بهانه و تحریم‌ها را دنبال می‌کنند. اگر مشکلی در زمینه هسته‌ای نداشته باشیم، بحث حقوق بشر را مطرح می‌کنند و اگر آن حل شود، موضوع دموکراسی را ادامه خواهند داد.»

وی درباره راهکار مقابله با تحریم نفتی گفت که «ما بعد از این تلاش خواهیم کرد تا وابستگی دولت به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم.»
XS
SM
MD
LG