لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

درخواست نظامیان بلندپایه پیشین از اوباما برای اقدام جهت آزادی حکمتی


امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا.
امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا.
ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق ایالات متحده آمریکا، به همراه سه مقام بلندپایه پیشین نظامی آمریکا هفته جاری طی نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از او خواستند تا در سایه تحولات جدید در روابط ایران و آمریکا، برای آزادی امير ميرزايی حکمتی اقدام کند.

امیر حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا است که در تابستان سال ۱۳۹۰ برای دیدار مادربزرگش به تهران سفر کرده بود اما به اتهام جاسوسی دستگیر و زندانی شد.

در نامه آقای کوهن و سه مقام دیگر خطاب به باراک اوباما آمده‌است: «اینک که ایران و ایالات متحده آمریکا توافقی رسمی را در طول شش ماه آینده به اجرا می‌گذارند، زمانی مناسب برای آزادی آقای حکمتی است. آزاد کردن او به طور قطع به نفع هر دو ملت خواهد بود.»

دیگر امضاکنندگان این نامه عبارتند از: ژنرال پیتر پیس، رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح، ژنرال جیمز ال. جونز، مشاور پیشیان امنیت ملی رئیس جمهور و فرمانده سابق نیروهای متفقین، اروپا، ژنرال جوزف دابلیو. رالستون، فرمانده عالی پیشین نیروهای متفق، اروپا و قائم مقام سابق رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح.

ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا.
ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا.
امیر حکمتی ۳۰ ساله، ابتدا به مرگ محکوم شده بود، اما دیوان عالی کشور سال گذشته دستور تجدید محاکمه او را صادر کرد. با این حال تکلیف او هنوز ناروشن است و دادگاهی برای محاکمه او تشکیل نشده‌ است.

آقای حکمتی، شهریور گذشته، در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نوشت که دستگاه‌های اطلاعاتی ایران او را برای تبلیغات و مبادله با ایرانیان زندانی به اتهام‌های امنیتی به گروگان گرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه، ۲۳ آذر، نوشت که «کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» تأکید کرده‌ است که جمهوری اسلامی با گذشت ۶ ماه از دستگیری امیر حکمتی هنوز به طور رسمی علیه او اعلام جرم نکرده و به وکیل او نیز اجازه دسترسی به پرونده موکلش را نمی‌دهد.

متن نامه ویلیام کوهن و سه مقام بلندپایه پیشین نظامی آمریکا به باراک اوباما:

«۲۰ ژانویه ۲۰۱۴

رئیس جمهوری گرامی،
با کمال احترام از شما خواهشمندیم برای کمک به آزادی امیر حکمتی، تفنگدار دریایی سابق ایالات متحده، اقدامی عاجل به عمل آورید. آقای حکمتی یک شهروند آمریکایی است که بیش از دو سال است که به ناحق در زندانی در ایران در حبس به سر می‌برد. ایشان بعد از آنکه به دروغ متهم به جاسوسی شد حکم اعدام دریافت کرد، حکمی که اندکی بعد توسط دادگاهی در ایران به دلیل عدم وجود مدارک کافی لغو شد. با این وجود آقای حکمتی همچنان در زندان اوین در تهران در بند است.

آقای حکمتی هیچ جرمی مرتکب نشده‌است. برعکس، ایشان تا کنون با تهور و شرف زندگی کرده‌است: به میهن خود خدمت کرده، برای دیدار از مادربزرگ بیمار خود به ایران سفر کرده، شجاعانه از وزیر امور خارجه، جان کری، از درون زندان درخواست کرده که تنها با آزادی بدون پیش‌شرط و عفو کامل وی موافقت کند و از خانواده‌اش به واسطه سختی‌هایی که در طول این مدت کشیده‌اند پوزش طلبیده‌است. آزادی وی در شرایط کنونی به او این امکان را می‌دهد که به دیدار پدرش بشتابد که به دلیل ابتلا به سرطان مغز در بستر مرگ است.

اینک که ایران و ایالات متحده آمریکا توافقی رسمی را در طول شش ماه آینده به اجرا می‌گذارند، زمانی مناسب برای آزادی آقای حکمتی است. آزاد کردن او به طور قطع به نفع هر دو ملت خواهد بود. از دیدگاه کلان، چنین اقدامی به بهبود روابط دو طرفه کمک کرده و علاقه قوی‌تری از جانب ایران را برای بازپیوستن به جامعه جهانی نشان می‌دهد. از دیدگاه خُرد نیز، آزادی وی موجب خواهد شد که امیر و پدر در حال مرگش باری دیگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، مردی که نومیدانه چشم انتظار آن است که یک بار دیگر پیش از مرگ پسر خود را در آغوش گیرد.

برپایه گزارشی جدید از کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امیر از حق آماده کردن دفاعیه و مشورت با وکیل خود محروم بوده‌است. رفتاری که با وی شده مطابق با موازین و اصول مطرح در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی نبوده‌است، امری که خود گویای آن است که چرا امیر باید بی درنگ آزاد شود.

آقای رئیس جمهور، واژه‌های «رفته اما نه از یاد» برای ارج نهادن به کسانی استفاده می‌شود که جان خود را برای میهن‌شان نثار کردند. ما باید به همین رسم این آمریکایی شجاع را به یاد داشته باشیم و از او به پاس شرافت و تهوری که در مصاف با سختی نشان داد دفاع کنیم.
دو سال حبس ناعادلانه به اندازه کافی طولانی بوده‌است. اکنون وقت عمل فرا رسیده‌است.

با ادب،
ویلیام اس. کوهن
وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۱-۱۹۹۷)

ژنرال پیتر پیس
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح (۲۰۰۷-۲۰۰۵)

ژنرال جیمز ال. جونز
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور (۲۰۱۰-۲۰۰۹)
فرمانده نیروهای متفقین، اروپا (۲۰۰۶-۲۰۰۳)

ژنرال جوزف دابلیو. رالستون
فرمانده عالی نیروهای متفق، اروپا (۲۰۰۳-۲۰۰۰)
قائم مقام رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح (۲۰۰۰-۱۹۹۶)»
XS
SM
MD
LG