لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

«زمستان‌های سخت» و توصیه وزیر نفت ایران به اروپا


رستم قاسمی وزیر نفت ایران با تاکید بر اینکه مذاکرات با سوئیس برای خرید گاز طبیعی از ایران ادامه دارد، از احتمال امضای قرارداد جدید فروش گاز به یونان خبر داد.

قاسمی با اعلام اینکه اروپا نباید خود را از یک انرژی مطمئن همچون گاز طبیعی ایران بی‌بهره سازد، بیان کرد: کشورهای اروپایی باید به دنبال خرید گاز از ایران باشند تا در «زمستان‌های سخت با قطعی گاز طبیعی روبه‌رو نشوند.»

اشاره وزیر نفت ایران به بارش برف و سرمای شدیدی است که از قزاقستان تا اروپا را فراگرفته و تاکنون به کشته شدن ۱۳۰ نفر انجامیده‌است.

توصیه قاسمی به خرید نفت ایران توسط کشورهای اروپایی برای مواجه نشدن با قطعی گاز طبیعی در حالیست که هیچ گزارشی از خرابی خطوط لوله یا قطعی انتقال گاز کشورهای فروشنده گاز طبیعی به اروپا، مانند روسیه گزارش نشده‌است، از طرفی ترکیه، تنها خریدار عمده گاز ایران، هفته گذشته بر علیه این کشور به دیوان داوری بین‌المللی دو شکایت‌نامه تنظیم کرده‌است که یکی از آنها درباره عدم پایبندی ایران به صدور سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه است.

تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرده‌است که ایران طبق قرارداد ۱۹۹۶، قرار بود روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه بفروشد، اما قادر به انجام تعهدات خود نشده‌است.

ایران هم‌اکنون ۲۶-۳۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کند و ۲۴ میلیون متر مکعب گاز خود را به ترکیه صادر می‌کند، به‌عبارتی ایران هم‌اکنون گازی مازاد بر تولید ندارد و خود واردکننده گاز است.

در پی قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران در دی‌ماه سال ۲۰۰۷، ایران مجبور شد صادرات گاز به ترکیه را متوقف کند و استان‌های شمالی ایران به شدت از کمبود گاز دچار وضعیت بحرانی شدند.

با اینهمه، به گفته وزیر نفت، در شرایط فعلی، ایران هیچ گونه مشکلی برای فروش گاز طبیعی به کشورهای اروپایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رستم قاسمی روز شنبه در خصوص آخرین وضعیت قرارداد صادرات گاز طبیعی به شرکت «ای.جی.ال» سوئیس (Elektrizitaetsgesellschaft Laufenburg) نیز گفته‌است که در حال حاضر مذاکرات با این شرکت سوئیسی در پیوند با میزان فروش گاز و بهای فروش این حامل انرژی ادامه دارد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه مذاکرات میان دو طرف هنوز نهایی نشده‌است، تصریح کرد: تاکنون این شرکت سوئیسی درخواستی برای لغو قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران ارائه نکرده‌است.

امید ایران به فروش گاز از طریق «خط لوله فراساحلی آدریاتیک» (TAP) به اروپا در حالی است که سهامداران این پروژه در سپتامبر سال ۲۰۱۰ اعلام کردند که حاضر به انتقال گاز ایران از طریق این خط لوله به اروپا نیستند. شرکت «ای.جی.ال» یکی از سه سهامدار عمده این پروژه است.

یکی از سخنگویان شرکت «ای.جی.ال» سوئیس که این شرکت خود سهامدار ۴۲ و نیم درصد از پروژه خط لوله فرا-آدریاتیک است، آبان ماه سال جاری در گفتگو با خبرگزاری ترند آذربایجان اعلام کرد که، «مادامی که شرایط سیاسی جاری بر گاز ایران سایه افکنده، خط لوله فراساحلی آدریاتیک گاز ایران را به مقصد سوئیس حمل نخواهد کرد. به‌گفته وی، این خط لوله، هم اکنون بر روی انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از فاز دوم میدان گازی «شاه‌دنیز» آذربایجان متمرکز است. فاز دوم میدان گازی شاه‌دنیز در سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

خط لوله فراساحلی آدریاتیک قرار است گاز مناطق دریای خزر و احتمالا خاورمیانه را با گذشتن از ترکیه و از طریق یونان و آلبانی و با عبور از دریای آدریاتیک به جنوب ایتالیا منتقل کند.

شرکت سوئیسی «ای.جی.ال» سال ۲۰۰۷ قراردادی برای خرید روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب گاز با ایران بست، اما ایران می‌گوید به رغم تحریم‌ها، این شرکت هنوز هم خواستار گاز ایران است. مدت قرارداد گاز طبیعی ایران و سوئیس ۲۵ سال و ارزش آن بین ۲۸ تا ۴۲ میلیارد دلار ارزیابی شده‌است، که شرکت ملی گاز ایران با شرکت «ای.جی.ال» سوئیس بسته‌است.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا درباره این قرارداد به رادیو فردا می‌گوید: «این شرکت هم‌اینک تمایل خودش را در این چهارچوب مطرح کرده‌است که امکان مشارکت و همکاری‌های فنی و تکنیکی با ایران را نخواهد داشت. این یکی از پیش‌شرط‌های شرکت سوئیسی است. ایران به شدت نیازمند کمک‌های فنی و تکنیکی برای عملیاتی کردن این پروژه است».

به گفته وی، همکاری‌های فنی شرکت‌های سوئیسی و غربی برای اجرایی شدن پروژه که ایران نیاز حیاتی به آن دارد، دیگر اتفاق نخواهد افتاد. در عمل، اگر دادوستدی هم اتفاق بیفتد، بسیار کوچکتر از آن رقمی است که در قرارداد ذکر شده‌است و شاید صادرات گاز ایران به این شرکت در نهایت یک‌پنجم رقمی باشد که در قرارداد آمده‌بود.
XS
SM
MD
LG