لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

وزیر دفاع آمریکا در بحرین: اجازه نخواهیم داد ایران فریبمان دهد


چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا، عکس از ایلیا جزایری، خبرنگار اعزامی رادیو فردا در بحرین
چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا، عکس از ایلیا جزایری، خبرنگار اعزامی رادیو فردا در بحرین
چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران گفت که این توافقنامه اولیه و برای آغاز گفت‌وگو است و واشینگتن اجازه نخواهد داد تهران «فریبش دهد.»

هیگل که شنبه ۶ آذر در کنفرانس امنیتی منامه پایتخت بحرین سخنرانی می‌کرد، با تاکید بر این‌که آمریکا، نیروهایش را از منطقه خارج نخواهد کرد، از آغاز همکاری‌های نظامی جدید میان ایالات متحده و کشورهای عربی خلیج فارس خبر داد.

هیگل کنفرانس کنونی منامه را مهم‌ترین کنفرانس طی سال‌های گذشته دانست زیرا به گفته او جهان در وضعیت گذار به سر می‌برد که می‌تواند به ثبات یا بی‌ثباتی برسد.

او با تاکید به نیاز به این جلسات گفت‌وگو تاکید کرد که همکاری با هم‌پیمانان برای او به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده در اولویت قرار دارد.

او در این زمینه به سفرش به اسرائیل، مصر، اردن و حضور در نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و سفر به کشورهای عضو این شورا اشاره کرد. او گفت که هفته آینده به عربستان سعودی خواهد رفت تا با مقام‌های این کشور درباره روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو کند.

چاک هیگل در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده از نگرانی‌های موجود در منطقه آگاه است و آن را درک می‌کند. او گفت این نگرانی‌ها هنگامی آغاز شد که آمریکا برای حل و فصل پیچیده‌ترین مشکلات منطقه از جمله بحران اتمی ایران و بحران سوریه از راه دیپلماتیک پا پیش گذاشت.

او خاطرنشان کرد که اکنون این پرسش مطرح است که آمریکا چه میزان به تعهدات خود در منطقه پای‌بند خواهد بود؟

در پاسخ به این پرسش، وی با بیان اینکه آمریکا به تمام تعهدات خود در منطقه پای‌بند است، گفت: «نگاه‌ها اکنون در منطقه تغییر کرده‌است، نظام‌هایی در خاورمیانه و شمال آفریقا تغییر کرده‌اند، مردم منطقه نیازمند اصلاحات هستند و این حق آن‌ها است.»

هیگل در ادامه یادآور شد: «اما هنوز چالش‌هایی وجود دارد، بعضی تلاش‌ها برای اصلاحات به خشونت کشیده‌است. نظام‌های بی‌ثبات وجود دارد که از اسلحه غیر متعارف استفاده کرده‌اند.»

او در ادامه تاکید کرد که «قدرت آمریکا تنها بر نیروی نظامی‌اش استوار نیست بلکه به همکاری با هم‌پیمانانش نیز بسته‌است.»

وزیر دفاع آمریکا در بیان سیاست‌های جدید واشینگتن گفت: «ما اکنون مقدم دانستن راه‌های دیپلماتیک را برای حل و فصل بحران‌های جهان همزمان با همکاری بیشتر با هم‌پیمانانمان و افزایش توان آن‌ها آغاز کرده‌ایم.»

او در این زمینه به مسئله جنگ‌افزار شیمیایی سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: «ما در مسئله سلاح‌های شیمیایی سوریه، همزمان با عزم باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای مداخله نظامی در این کشور، از راه دیپلماسی با روسیه وارد شدیم... اکنون حضور بازرسان سازمان منع گسترش جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه و نابودی این سلاح‌ها جز از طریق پی گرفتن همین روش دیپلماتیک امکان‌پذیر نبود.»

هیگل تاکید کرد: «اکنون یک قدرت شیمیایی خطرناک در منطقه در حال از بین رفتن است. پس از آن با شرکایمان برای حل و فصل بحران این کشور همکاری خواهیم کرد.»

او در زمینه بحران سوریه نیز تاکید کرد که ایالات متحده به کمک به اپوزیسیون این کشور ادامه خواهد داد بدون اینکه این کمک‌ها «به دستان اشتباه» برسد.

تصاویر ارسالی ایلیا جزایری، خبرنگار رادیو فردا، از کنفرانس امنیتی منامه:


هیگل با اشاره به ایران: دیپلماسی باید بر پایه قدرت تسلیحاتی استوار باشد.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه به مسائل مرتبط با ایران اشاره کرد و گفت: «ایران سال‌ها منبع صدور بی‌ثباتی به منطقه و جهان بود. برنامه اتمی خود را گسترش داد و می‌خواست به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد. آقای اوباما ۵ سال پیش گفت که نمی‌گذارد ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست پیدا کند. از همین رو تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران اعمال شد.»

او توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ در ژنو را محصول همین فشارها و تحریم‌ها دانست و افزود: «این توافق اولیه است و هدف از آن راستی‌آزمایی است. ما با این توافق وقت خریدیم تا گفت‌وگو کنیم. این توافق برای این نیست که فریب بخوریم و اجازه نخواهیم داد ایران ما را فریب دهد.»

او با بیان این‌که استراتژی بدون خطر وجود ندارد و دیپلماسی نیازمند شجاعت است، اظهار داشت: «البته دیپلماسی به تنهایی نتیجه نمی‌دهد و باید بر پایه قدرت تسلیحاتی استوار و کمک به هم‌پیمانان استوار باشد.»

او خاطرنشان کرد که به عنوان وزیر دفاع آمریکا وظیفه‌اش این است که همکاری‌های دفاعی واشینگتن را با هم‌پیمانانش گسترش دهد.

به گفته او این همکاری شامل «دفاع در برابر تجاوز خارجی، امنیت راه‌های بازرگانی بین‌المللی، دفاع از از امنیت هم‌پیمانان و جلوگیری از گسترش جنگ‌افزار کشتار جمعی» می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه تاکید کرد: «نیروهای ما برای ثبات امنیت در منطقه، در خلیج فارس باقی خواهد ماند. ما نیروهای خود را به عنوان نتیجه مذاکرات با ایران، از منطقه خارج نخواهیم کرد.»

او در این زمینه به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه که مجهز به سلاح‌های سنگین و توان هوایی هستند، اشاره کرد.

او افزود: «برای تضمین امنیت در خلیج فارس، گشت‌های مستمری در این دریا داریم. در ۶ ماه گذشته ۵۰ بار در تنگه هرمز گشت زدیم تا امنیت آن را تضمین کنیم. ۸۵۰ میلیون دلار برای توسعه ناوگان پنجم ارتش‌مان – که در بحرین مستقر است- هزینه کردیم.»

هیگل با یادآوری تنگناهایی که برای صنعت دفاع آمریکا به دلیل مشکلات در بودجه به وجود آمده‌است، گفت: «با وجود مشکلات، همچنان ۴۰ درصد از بودجه آمریکا به دفاع خارجی اختصاص دارد.»

او تاکید کرد: «ما از منطقه خارج نخواهیم شد.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «به کشورهای عربی خلیج -فارس- کمک کردیم که به قدرت اول در منطقه در برابر تهدیدات خارجی تبدیل شوند.»

او خاطرنشان کرد: «ما در سال‌های اخیر توافقنامه تسلیحاتی بزرگی با کشورهای منطقه خلیج-فارس- امضا کرده‌ایم. اسلحه‌ای به این کشورها ارائه داده‌ایم که برای اولین بار است به کشوری ارائه می‌دهیم. افزایش قدرت هم‌پیمانانمان باعث می‌شود بهتر بتوانیم با آن‌ها در مسائل امنیتی همکاری کنیم.»

او در این زمینه به برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای نظامی کشورهای عربی خلیج فارس و برگزاری رزمایش‌های مشترک اشاره کرد.

هیگل به مسئله حملات سایبری در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «این حملات ما را بیدار کرد.»

او با بیان اینکه حملات سایبری ممکن است برای هر کشوری روی دهد، گفت: «ایالات متحده برای افزایش توان سایبری هم‌پیمانانش گام بر می‌دارد.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه با بیان اینکه در تحولات اخیر، واشینگتن با شرکایش برای خروج از مراحل انتقالی همکاری خواهد کرد گفت: «مثلا با مصر ما همکاری قوی داریم. من با عبدالفتاح سیسی فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع این کشور همواره گفت‌وگو می‌کنم. تاکید ما این است که این کشور باید روند انتقالی خود را برای رسیدن به دموکراسی، پشت سر بگذارد.»

او در زمینه سیاست‌های آمریکا در منطقه به سه مسئله اشاره کرد که در گام اول تاکید کرد: «از اصلاحات سیاسی در منطقه حمایت می‌کنیم و به همکاری با شرکایمان در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ادامه می‌دهیم. ما منافع مشترک داریم. این همکاری که از سه دهه پیش و از زمان تاسیس شورا آغاز شده‌است نه تنها ادامه می‌یابد، بلکه گسترده‌تر هم خواهد شد.»

در خصوص مسئله دوم، چاک هیگل بیان کرد: «معتقدیم آن‌ها باید به جنگ‌افزار پیشرفته دست یابند و به آن‌ها سامانه دفاع موشکی ارائه خواهیم داد.»

در مسئله سوم، وزیر دفاع آمریکا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست به جلسات خود در سطح وزیران امور خارجه ادامه دهند. او با اشاره به حضور آمریکا در جلسات پیشین شورای همکاری خواست چنین جلسات مشترکی ادامه پیدا کند.»
XS
SM
MD
LG