لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

«رزمایش‌های موشکی ایران نتیجه عکس داشته‌است»


رزمایش جدید موشکی ایران در بیابان‌های اطراف قم. ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱.
رزمایش جدید موشکی ایران در بیابان‌های اطراف قم. ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱.
نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در ادامه رزمایش دوروزه «پیامبر اعظم ۶» در قم، از آمادگی موشکی خود و «بومی شدن» ساخت سیلوهای پرتاب موشک خبر داد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم‌چنین در این روز گفت که موشک‌های ایران موشک‌های ایران «حداکثر دو هزار کیلومتر برد دارند» و بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند.

در مورد چندوچون این خبر و اثرات سیاسی آن گفت‌وگویی داریم با دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناسی امور دفاعی و امنیتی و استاد روابط بین‌الملل در کالج نظامی سلطنتی کانادا.

گفت‌وگوی فهیمه خضر حیدری با دکتر هوشنگ حسن‌یاری
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:37 0:00
لینک مستقیم


از او در باره این سیلوها و برد موشکی ایران می‌پرسیم:

هوشنگ حسن‌یاری: در این مورد خاص یعنی انتشار خبر سیلوهای پرتاب موشک که رونمایی شده‌اند، باید بگویم که اینها سازه‌های زیرزمینی هستند که موشک‌هایی را در آنجا جای داده‌اند، برای آمادگی و شلیک به اهدافی که از پیش تعیین شده‌اند.

ظاهرا و طبق این خبر از پایگاه هوافضای سپاه پاسداران، این سیلوها در حالت آمادگی دائمی به سر می‌برند. بخصوص اشاره به موشک‌های دوربرد است که می‌شود حدس زد که هدف این موشک‌ها، تنها کشورهای اطراف ایران نیستند.

یکی از مواردی که در سایت‌های مختلف ایرانی به آن اشاره شده آمادگی موشک «شهاب ۳» است. موشک شهاب ۳ حدود ۱۳۰۰ کیلومتر برد دارد و بالطبع اهدافی خارج از منطقه خاورمیانه را دنبال می‌کند و حداقل، اسرائیل یا اروپا را می‌تواند مورد هدف قرار دهد.

شما به دوربرد بودن این موشک‌ها اشاره کردید. گفته شده‌است که همه این مانورها و کلا تولید این موشک‌ها در واقع صدور نوعی پیام صلح و دوستی برای منطقه است. شما برای تعبیر «پیام صلح و دوستی برای منطقه» چه ارزیابی خاصی دارید؟

اگر به واکنش کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای خلیج فارس در قبال این رزمایش‌های سپاه پاسداران ایران در سال‌های گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که این واکنش‌ها همواره منفی بوده‌است.

دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس امور دفاعی و امنیتی در کانادا.
بر خلاف گفته و یا خواسته ایرانی‌ها که مایلند کشورهای همسایه این مانورها را به عنوان یک پیام دوستی و صلح از سوی ایران دریافت کنند، بالعکس، این کشورها بیشتر نسبت به آمریکا و یا کشورهایی که بتوانند در مقابل توان موشکی ایران ایستادگی کنند، سوق داده شده‌اند.

در نتیجه باید بگویم این رزمایش‌ها دقیقا نتیجه عکس داشته‌است. این کشورها نگران منویات، خواسته‌ها و یا طرح‌های سیاسی و ایدئولوژیک ایران هستند.

آقای حسن‌یاری، این نمایش قدرت و مانورها الان چندمین باری است که دارد انجام می‌شود. این درحالی است که ما از سوی دیگر با تحریم‌های سازمان ملل متحد مواجهیم و برنامه ساخت موشک‌های بالستیک ایران و آزمایش‌هایی از این دست از سوی سازمان ملل تحریم شده‌است.
اما ایران دارد آشکارا این کار را انجام می‌دهد. تحلیل شما درباره این تناقض چیست؟


همان طوری که بارها مقام‌های عالی‌رتبه ایران اعلام کرده‌اند، از دید مقامات ایرانی، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را یا کاغذ پاره خوانده‌اند و یا اینکه این قطعنامه‌ها، تصمیماتی که صرفا سیاسی هستند تلقی شده‌است.

از نظر ایران این قطعنامه‌ها مشروعیت ندارد در نتیجه مانع انجام آزمایش‌های موشکی ایران نخواهند شد.

ظاهرا در طول یک سال گذشته ایران حدود شش آزمایش موشکی برگزار کرده‌است که تمامی این شش آزمایش تحریم‌هایی را که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های خود راجع به ایران اعمال کرده، زیر سوال می‌برد.

این در حالی است که در این مورد بخصوص که شما اشاره کردید، یعنی تحریم موشک‌های بالستیک ایران، کشورهایی که با ایران روابط مناسبی دارند مثل چین و روسیه، هم به این قطعنامه‌ها رای مثبت داده‌اند.
XS
SM
MD
LG