لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

از فرستادن شش هزار زن به مشهد تا یک پتو برای هر دو زندانی


طرحی از رشید شریف، کاریکاتوریستی از جمهوری آذربایجان
طرحی از رشید شریف، کاریکاتوریستی از جمهوری آذربایجان
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیوفردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:


۲۰۰ کودک خانهٔ کودک دروازه غار «در یک قدمی اعتیاد»

خبرگزاری مهر، روز شنبه گزارشی داشت از محله دروازه غار واقع در منطقه ۱۲ تهران، محله‌ای که این گزارش از آن به عنوان «زباله‌دانی شهر» و «محله‌ای در قرق اراذل و اوباش» نام می‌برد که در تنها پارک آن، معتادان «از کودکان محل هم برای رد و بدل کردن مواد کمک می‌گیرند.»

در این گزارش آمده‌است که خانه کودک شوش (دروازه غار) که یک کانون مردم‌نهاد خودگردان است طی سال‌های گذشته تعداد دو هزار پرونده کودکان را بایگانی کرده و هم‌اینک از ۲۰۰ کودک که عضو خانه کودک هستند، با وجود امکانات بسیار محدود حمایت می‌کند.

مسئولان این کانون می‌گویند که بیشتر والدین این کودکان معتادند و این کودکان نیز اگر آموزش نبینند به سمت اعتیاد می‌روند.
محله دروازه غار، تهران

«فاطمه چوبلی» مدیر کانون می‌گوید: «بچه‌های اینجا امنیت ندارند. چند وقت پیش بود بچه‌ای را به سرقت بردند. سه تا از بچه‌ها از دست خشونت‌های پدر و مادرشان از خانه فرار کردند که خوشبختانه در مرز مشهد پیدایشان کردند. ... خطر ابتلا به بیماری‌های ایدز، هپاتیت، بیماریهای پوستی، سل و... زیاد است. خیلی از بچه‌ها اینجا غذا گیرشان نمی‌آید بخورند؛ حساب کنید کودکی که کشک و آب می‌خورد توان درس خواندن برایش می‌ماند؟ خانه کودک با کمک خیرین برایشان تغذیه در نظر می‌گیرد اما آنقدر تعداد زیاد است که انجمن از عهده بر نمی‌آید.»

به گفته او کودکان این محل، همه دوره‌گردند، کودک‌آزاری جسمی و جنسی در خانواده‌های آنها زیاد است و از سوی خانواده، مأموران شهرداری و دیگران کتک می‌خورند. وی می‌افزاید: «مواردی داشتیم که کودک به شدت با کمربند کتک خورده بود و او را به بیمارستان منتقل کردیم.»

وی هم‌چنین به معضل کودکان بدون شناسنامه‌ای که ثمره ازدواج موقت و یا ازدواج اتباع خارجی هستند اشاره می‌کند.

«ساماندهی» ۶۵۰۰ کودک خیابانی

ایرنا، یک‌شنبه: فرهاد اقطار، مدیرکل مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور، گفت «این سازمان در سال گذشته حدود شش هزار و ۵۰۰ کودک خیابانی را ساماندهی کرده که از این تعداد ۳۰ درصد آنان از اتباع بیگانه بوده‌اند.»

اقطار، بر ضرورت تشکیل شورای عالی ساماندهی کودکان خیابانی تاکید کرد و گفت: «سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند کودکان خیابانی را که در فصل گرما شمار آنان افزایش می‌یابد، ساماندهی کند.»

اقطار با بیان اینکه شمار کودکان خیابانی تهران از همه استان‌های کشور بیشتر است، افزود: «درآمد کودکان خیابانی استان تهران، بسیار بالاتر از دیگر کودکان خیابانی است.»

برای کنترل اعتیاد به ۱۰ هزار مددیار جدید نیاز داریم

خبرگزاری فارس، دوشنبه: عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره گفت: «کشور طی ۵ سال آینده بر اساس نیازها و اعلام مسئولان اجرایی در حوزه ترک اعتیاد به ۱۰ هزار مددیار اجتماعی جدید نیاز دارد.»

۱۸.۳ درصد از دانشجویان پرستاری حمله فیزیکی را تجربه می‌کنند

خبرگزاری مهر، دوشنبه: نتایج یک بررسی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نشان داد که ۱۸.۳ درصد دانشجویان پرستاری حمله فیزیکی و ۲۳.۲ درصد بدکلامی را در دوره آموزش تجربه می‌کنند.

بیشترین حمله فیزیکی توسط بیمار و همراهان بیمار، بیشترین تهدید توسط پرستاران بخش و بیشترین بدکلامی توسط پرستاران و همراهان بیمار گزارش شده‌است و براساس این مطالعه، این مسائل تمایل برای پرستار شدن دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۲۰۰ میلیون تومان خسارت به ورزشگاه یادگار در تبریز

ایرنا، دوشنبه: مدیر مجموعه بزرگ ورزشی یادگار امام تبریز از وارد شدن بیش از دو میلیارد ریال خسارت به این ورزشگاه در جریان بازی تیم‌های تراکتورسازی و صبا خبر داد.

این خبر می‌نویسد: «بازی تیم‌های تراکتورسازی تبریز و صبای قم که با نتیجه دو بر یک به سود نماینده قم به پایان رسید با حوادث ناشایستی روبرو شد و تماشاگران حاضر در ورزشگاه یادگار امام تبریز با بهانه قراردادن نحوه قضاوت داوری، اقدام به شکستن صندلی‌ها و پرتاب آنها به داخل زمین مسابقه کردند.»

جمع‌آوری ماهانه ۵۵۰ میلیون تومان در خوزستان برای ساخت ایوان طلا در عراق

خبرگزاری فارس، دوشنبه: محمود موسوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ماهانه باید از طرف این ستاد برای بازسازی ایوان طلای حرم علوی ۵۵۰ میلیون تومان هدیه و نذورات جمع‌آوری شود.»

موسوی گفت: «۳ هزار رابط نذورات در شهرستان‌ها در حال فعالیت هستند که تا پایان سال ۹۰ این تعداد باید به ۱۰ هزار برسد تا جوابگوی نیازها باشد.»

وی با اشاره به اینکه بازسازی ایوان طلای حرم علوی به دلیل اعتبار بسیار زیاد از طرف هیچ استانی پذیرفته نمی‌شد، گفت که خوزستان این امر را پذیرفته و «با سه ماه فعالیت جدی ۲۸۱ میلیون تومان وجه نقد و هفت کیلو و ۴۲۸ کیلوگرم طلا و در مجموع ۳۷۱ میلیون تومان پول و طلا و ۳۵۰ تن سیمان به تهران ارسال شده‌است.»

۱ پتو برای هر دو نفر زندانی

آفتاب، شنبه: یونس موسوی، یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به اینکه تعداد زندانیان در زندان‌ها آنقدر زیاد است که تا روی پله‌ها هم می‌خوابند، خواستار افزایش بودجه سازمان زندان‌ها شده بود.

او امروز نیز با بیان اینکه بودجه سازمان زندان‌ها کفاف تامین لباس و غذای زندانیان را نمی​دهد، ادامه داد: «آن‌قدر در زندان‌ها مشکل هست که به هر دو نفر یک پتو می‌رسد.»

۱۳۰۰ متکدی در کرمانشاه جمع‌آوری شد

خبرگزاری مهر، شنبه: سعید امیری، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کرمانشاه گفت: «سال گذشته هزار و ۳۲۵ متکدی در کرمانشاه جمع‌آوری شده که از این تعداد هزار و ۱۱۷ نفر مرد و ۹۲ نفر زن بودند که بیشتر آنها اعتیاد داشتند.»

نیم میلیون تن خرمای کشاورزان در معرض نابودی است

ایرنا، شنبه: کاظم فرهمند، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: «بیش از ۵۰۰ هزار تن از خرمای تولیدی کشور در انبار کشاورزان باقی مانده‌است.»

وی افزود: «افزون بر ۹۰ درصد از خرماهای برداشتی شهرستان‌هایی نظیر بم، فهرج و ریگان در جنوب استان کرمان، در انبار کشاورزان باقی مانده که تاکنون توسط هیچ مرجعی خریداری نشده‌است»

کاظم فرهمند یادآور شد: «خرماهایی که در معرض نابودی قرار دارد میلیاردها تومان را شامل می‌شود که در صورت عدم توجه سازما‌ن‌های متولی، خسارت فراوانی به بدنه اقتصادی کشور وارد می‌کند.»

«۸۵ درصد بازار پوشاک کشور در سیطره واردات»

مهر، روز دوشنبه نوشت: «امروزه آنچنان پوشاک کشور در دست سرزمین اژدهای زرد است که یادمان رفته که روزگاری فلات ایران بزرگ‌ترین صادرکننده به چین بود.»

این گزارش می‌افزاید: « بنا بر آمار غیر رسمی هم اکنون در حدود ۸۵ درصد حجم بازار پوشاک کشور را اجناس وارداتی در برگرفته‌است.» و هم‌اینک بیشتر بازار مصرف پوشاک، به ویژه با پوشاک چینی انباشته شده، که همین امر موجب رکود و کسادی تولید داخلی گردیده‌است.»

۸۰ درصد برنامه‌های پنج‌ساله اسکان عشایر محقق نشد

ایرنا، یک‌شنبه: بهروز جعفری، رئیس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی گفت: «حدود ۸۰ درصد اقدام‌های پیش بینی شده برای اسکان عشایر در برنامه‌های پنج‌ساله سوم و چهارم توسعه کشور محقق نشده‌است ... و تحقق برنامه پنجم نیز در این بخش بعید به نظر می‌رسد.»

به گفته وی هم‌اینک در ایران «یک هزار و ۲۰۰ کانون اسکان عشایر داریم که از این مجموع کمتر از ۳۰۰ کانون توسط دولت شکل گرفته‌است.»

بهروز جعفری افزود که واگذاری‌های زمین توسط منابع طبیعی و همچنین مشکلات امنیتی مسیر کوچ عشایر را با مشکلاتی مواجه کرده که زندگی عشایری را در سال‌های اخیر سخت‌تر از گذشته کرده‌است.

تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سایت اشتغال به ۷۰۰ هزار نفر رسید

ایرنا، سه‌شنبه: محمد عباسی، وزیر تعاون، آخرین آمار ثبت نام‌کنندگان در سایت اشتغال وزارت تعاون را ۷۰۰ هزار نفر ذکر کرد.

وی افزود: «بیش از ۷۰ هزار نفر از افرادی که در این سایت ثبت نام کرده‌اند داوطلب فعالیت به عنوان سرگروه شده‌اند که این امر بیانگر وجود دانش، تجربه و تخصص لازم در بین بسیاری از متقاضیان کار است.»

خودروهای نو ۵ سال از معاینه فنی معاف شدند

خبرآنلاین، روز سه‌شنبه خبر داد ، با اینکه نظر سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده‌است، هم‌اینک در قانون جدید، خودروهای نو ۵ سال از معاینه فنی معاف شدند.

در همین پیوند، جواد بداغ جمالی مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست به خبر آنلاین گفت: «معاف شدن خودروهای نو تا پنج سال از دریافت معاینه فنی، عقب‌گرد در حل معضل آلودگی هوا محسوب می‌شود و می‌تواند به شدت سبب تشدید آلودگی هوای پایتخت شود.»

وی افزود: «معاینه فنی خودروها می‌تواند منجر به کاهش ۲۵ درصدی آلودگی هوا در تهران شود.»

نان فانتزی ۲۵ درصد گران شد

روزنامه جمهوری اسلامی، شنبه: جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان فانتزی تهران، اظهار داشت: «قیمت‌های انواع نان فانتزی با ۲۵ درصد افزایش یعنی دقیقا به اندازه افزایش یارانه نقدی مردم افزایش یافته‌است.»

رئیس اتحادیه نان فانتزی تهران گفت: «بر این اساس نان باگت از قیمت ۴۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان، نان ساندویچی از ۲۰۰ تومان به ۲۵۰ تومان، نان همبرگری از ۲۰۰ تومان به ۲۵۰ تومان و نان بربری فانتزی بدون افزایش قیمت ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.»

خبرگزاری فارس نیز روز دوشنبه نوشت: «از سه روز پیش تاکنون و بر اساس تایید استاندار اصفهان، نرخ انواع نان در استان اصفهان با افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی به فروش می‌رسد.»

افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه خدمات پستی

خبرگزاری مهر، سه‌شنبه نوشت: «شرکت پست در یک اقدام بی‌سابقه تعرفه هزینه‌های پستی خود را بین ۴۰ تا هزار درصد افزایش داد.»

این گزارش می‌افزاید: «این درحالی است که کارشناسان این شرکت از وجود چنین تغییری بی‌خبر بوده و اتفاقی بودن آن را به عنوان شوک قوی بر پیکره پست می‌دانند.»

مهر می‌نویسد: «به نظر می‌رسد در اجرای نرخ‌های جدید خدمات پستی آن چنان تعجیلی وجود داشته‌است که تمهیدات لازم برای اطلاع‌رسانی عمومی و نیز تجهیز دفاتر پستی به نرم‌افزار به‌روز شده در نظر گرفته نشده‌است.»

افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی اجاره بهای مسکن در تهران

روزنامه ابتکار، روز جمعه نوشت: «در چند هفته اخیر اجاره مسکن در تهران بین ۱۰ تا۲۰ درصد افزایش یافته‌است.»

بنا بر این گزارش، در هفته گذشته، اجاره یک آپارتمان ۵۰ متری در خیابان بهشتی با پنج میلیون تومان ودیعه ۵۰۰ هزار تومان، و آپارتمانی ۶۰ متری در خیابان مطهری با ۱۰ میلیون ودیعه، ۳۰۰ هزار تومان بود.

قیمت مواد غذایی در تهران ۲۵ درصد افزایش یافت

اداره آمار بانک مرکزی ایران، یک‌شنبه اعلام کرد: متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در فروردین امسال، ۲۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته‌است.

برپایه این آمار طی یک ماه در تهران، سیب و تخم مرغ حدوداً دو برابر گران‌تر شده و قیمت میوه‌ها، و نخود یک‌ونیم برابر شده‌است.

محمود احمدی‌نژاد ۶ هزار زن را به مشهد می‌فرستد

فارس، سه‌شنبه: مریم ارشدی، سخنگوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: «به همت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وعده رئیس جمهور درخصوص اعزام ۶ هزار زن حاضر در همایش بانوی سرافراز ایرانی در سال ۱۳۸۹ به مشهد مقدس محقق شد.»

وی ازجمله برنامه‌های این سفر از «آموزش مبارزه با جنگ نرم، و فراگیری آداب زیارت و خانواده» نام برد.
XS
SM
MD
LG