لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

وزارت خارجه ایران مصادره اموال بنیاد علوی را غیرقانونی دانست


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه، ۲۹ فروردین، گفت که بنیاد علوی نیویورک «هیچ ارتباطی با ایران ندارد»، اما با این حال به مصادره اموال این بنیاد اعتراض کرده و آن را «فاقد اعتبار» دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم افخم در این ارتباط، حکم اخیر مصادره اموال متعلق به این بنیاد توسط دادگاه نیویورک را «از هر جهت مغایر واقعیات، فاقد اعتبار و وجاهت قانونی و حتی نقض تعهدات آمریکا برای تضمین آزادی مذهب شهروندانش» توصیف کرد.

مرضیه افخم افزود: «علاوه بر این که این بنیاد هیچ ارتباطی با ایران ندارد، ادعای دادستان و تصمیم دادگاه علیه ایران هم فاقد هرگونه مبنا و مستند حقوقی است.»

وی با ذکر این‌ که «ادعاهای مربوط به دخالت ایران در تروریسم تکراری و قدیمی است» گفت که صدور حکم مصادره این اموال «بر اساس تبلیغات سیاسی علیه ایران» انجام شده و صدور این حکم «اعتبار نظام قضایی آمریکا را زیر سوال می‌برد».

یک روز پیش از این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران، دولت ایالات متحده موافقت کرد که درآمد حاصل از فروش دارایی این بنیاد و دارایی‌های شرکت‌های «آسا» را به بستگان کسانی بدهد که نزدیکان‌شان به شکلی «از حملات ایران یا آن دسته از حملات که با کمک ایران انجام شده» آسیب دیده‌اند.

از جمله شاکیان این پرونده‌ها که روند دادرسی آنها به سال‌های پیش باز می‌گردد، خانواده‌های سربازان آمریکایی کشته شده در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ لبنان هستند. در مجموع ۱۹ شکایت در موارد مختلف، مرتبط با دولت ایران، وجود دارد.

قاضی دادگاه منطقه منهتن در شهر نیویورک آمریکا روز ۱۱ فروردین رأی به مصادره یک آسمان‌خراش در این شهر داد که بنیاد علوی از مالکان اصلی آن به شمار می‌آید.

به گفته دادستانی نیویورک، بنیاد علوی به همراه شرکت‌های «آسا» که از مالکان آسمان‌خراش خیابان پنجم منهتن هستند به عنوان «دفاتر بازرگانی صوری بانک ملی» عمل می‌کنند.

دادستانی نیویورک می‌گوید که این بنیاد به همراه این شرکت‌ها نزدیک به ۴۰ میلیون دلار از درآمدهای این آسمان‌خراش را به حساب بانک ملی و دولت ایران واریز کرده‌اند.

بنیاد علوی در دهه ۱۹۷۰ توسط دولت شاه و تحت عنوان «بنیاد پهلوی» ایجاد شد، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغییر یافت و به یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.

به گفته دادستانی نیویورک، پس از انقلاب ۵۷، حکومت جدید ایران کنترل این آسمان‌خراش را در دست گرفت و چند شرکت جدید صوری ایجاد کرد تا تملک خود بر این ساختمان را پشت صحنه نگاه دارد.
XS
SM
MD
LG