لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

اولتیماتوم احمدی‌نژاد به خودروسازان داخلی برای کاهش قیمت


کارخانه ایران‌خودرو در تهران.
کارخانه ایران‌خودرو در تهران.
پس از جهش‌های اخیر در قیمت خودرو در ایران، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری، روز یک‌شنبه ۱۳ اسفند به منظور مهار بازار خودرو دستور داد تا از این پس ارز مبادله‌ای در اختیار تولیدکنندگان خودروهای داخلی قرار داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس وی در عین حال روز یک‌شنبه در جلسه‌ای به مدیران دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران اولتیماتوم داد که اگر قیمت‌ها را کاهش و عرضه را افزایش ندهند، تعرفه واردات خودرو را به ۱۰ درصد کاهش خواهد داد.

بنا بر این گزارش، در این جلسه بحثی در مورد تعیین قیمت جدید خودروها صورت نگرفت، و هنوز عددی نیز برای پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان نهایی نشده است.

افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در ایران به‌گونه‌ای است که خبرگزاری فارس روز چهارم بهمن، با انتشار یک گزارش میدانی از بازار خودرو در ایران از «پرش‌های ۵۰۰ هزار تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت در کمتر از ۹ ساعت» در این بازار خبر داد.

دیگر گزارش‌ها نیز حاکی است که بنا بر آمار رسمی، تولید خودروی داخلی در شهریورماه سال جاری نسبت به شهریورماه سال گذشته ۶۶ درصد کاهش یافته که یکی از علل آن توقف برخی از خطوط تولید خودرو «به دلیل نبودن قطعه» اعلام شده‌است.

در همین حال خبرگزاری مهر روز ۱۷ شهریورماه سال‌جاری خبر داد که واردات خودروی سواری در هفت ماهه اول سال ۹۱ نسبت به یک سال پیش، از لحاظ ارزشی ۲۰ درصد و از حیث تعداد بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد نعمت‌بخش، رییس انجمن خودروسازان ایران، روز ۲۹ بهمن‌ماه با اعلام زیان‌ده بودن دو شرکت ایران خودرو و سایپا، از زیان دو هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خودروساز ایرانی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه با حضور در «جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی تنظیم بازار و کارگروه حمایت از تولید» ۱۵ دستور در زمینه‌های اقتصادی صادر کرد که یکی از آنها دستور پرداخت ارز مبادلاتی توسط بانک مرکزی به ایران‌خودرو و سایپا بود.

به این ترتیب قرار شد بانک مرکزی هزار میلیارد تومان در صورت سپردن وثیقه‌های مورد اعتبار خودروسازان به آنها پرداخت کند.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد در جلسه یادشده به مدیران ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرد اگر قیمت‌ها را کاهش و عرضه را افزایش ندهند، تعرفه واردات خودرو را به ۱۰ درصد کاهش خواهد داد.

این اولتیماتوم در حالی داده می‌شود که به گفته مسئولان مختلف ازجمله ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «خبر خودرو»، «کاهش تعرفه واردات خودرو در شرایط کنونی آسیب جدی به بازار تولید داخل خواهد زد.»

تصمیم‌های دولت ایران در دو سال گذشته درباره صنعت خودرو، نوساناتی داشته است و در مواردی این تصمیم‌ها برگردانده شده‌اند.

دیگر دستورهای محمود احمدی‌نژاد در جلسه روز یک‌شنبه مربوط به مواردی چون پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان به طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی، و کنترل بازار و نظارت ویژه بر قیمت‌ها از ۱۵ اسفند می‌شد.
XS
SM
MD
LG