لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

یارانه مستقیم نان تا دوشنبه آینده به حساب خانوارها واریز می‌شود


مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران خبر داد که یارانه مستقیم نان تا دوشنبه هفته آینده به حساب خانوارها واریز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته بهروز مرادی این مبلغ برای هر فرد ماهیانه ۴۰۰۰ تومان است که یارانه دو ماه تا دوشنبه هفته آینده یک‌جا و «به ازای هر عضو خانوار» واریز خواهد شد.

به گفته بهروز مرادی، تعیین قیمت جدید نان در هر استان ایران برعهده استانداران هر استان گذاشته شده‌است.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در این گزارش مشخص نکرد که آیا همه خانوارهای ایرانی شامل این یارانه مستقیم ۴ هزار تومان در ماه می‌شوند یا خیر.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری مهر، محمد مدد، رئیس مرکز آمار ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه دوم سیما گفته‌است که قرار است یارانه مستقیم به ۱۴ میلیون ایرانی که درآمدهای آنها «بالا» دانسته می‌شود پرداخت نشود.

این در حالی است که به گزارش همین خبرگزاری، در بند الف ماده هفتم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده‌است: یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به «کلیه خانوارهای کشور» به سرپرست خانوار پرداخت شود.

مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته با تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت دهم را موظف به اجرای این قانون از فروردین ماه سال ۸۹ کرد، اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، به دلیل نگرانی از پیامد‌های این قانون، اجرای آن را به نیمه دوم سال جاری موکول کرد.

محمود احمدی‌نژاد، شنبه‌شب در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از روز یکشنبه به مرحله اجرا در می‌آید و همزمان با اعلام این خبر بنا بر گزارش‌ها، نیروهای پلیس در خیابان‌های تهران مستقر شدند تا از رویدادهایی هم‌چون ناآرامی‌هایی که در سال ۱۳۸۶ در واکنش به سهمیه بندی بنزین رخ داد جلوگیری کنند.

پس از اعلام اجرای این قانون از سوی محمود احمدی‌نژاد، بانک‌ها نیز اعلام کردند که ساعات کاری خود را برای انجام نقل و انتقالات مرتبط با یارانه‌ها افزایش داده‌اند.
همزمانی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط این دو موضوع با یکدیگر در رسانه‌های جهانی بازتاب زیادی داشته‌باشد.

رئیس جمهور اسلامی ایران در برنامه زنده تلویزیونی شنبه در مورد قیمت و کیفیت نان نیز سخن گفت و اظهار داشت: «در مورد نان قصد داریم برای هر نفر چهار هزار تومان به ازای هر ماه واریز کنیم که این کار در همین هفت هشت روز آینده انجام خواهد شد.»

وی افزود: «ما می‌خواهیم مردم نان خوب بخورند. ما الان بیش از چهار هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم و بیش از همین مقدار نیز مردم برای خرید نان پول می‌دهند که اگر این دو مبلغ را روی هم بگذاریم مردم باید بهترین نان را بخورند و اتلاف نان از بین می‌رود و ما می‌توانیم گندم را صادر کنیم.»

نان بخش اصلی غذایی طبقات کم‌درآمد در ایران به شمار می‌آید و مصوبه مهرماه مجلس در مورد هدفمندی یارانه‌ها دولت را موظف می‌کند که سرانه نان روستاییان و شهرهای زیر ‪ ۲۰‬ هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در سایر شهرها را به تشخیص دولت، حداقل ‪ ۵۰‬ درصد بیشتر از یارانه سرانه، پرداخت کند.

محمود احمدی‌نژاد و مقام‌های مسئول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تاکنون تنها از ۴ هزار تومان در ماه به عنوان مبلغ عمومی یارانه مستقیم نان سخن گفته‌اند و اشاره‌ای به این مصوبه مجلس نکرده‌اند.

اجرای این طرح بخش بزرگی از کالاهای اسای را در بر می‌گیرد و به گزارش خبرگزاری ايلنا، هم‌اینک با اعلام قیمت‌های جدید بهای برق نزديک به سه، و قيمت گاز پنج برابر شده است.

گزارش‌ها حاکی است که همزمان با اعلام اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش بهای بنزین، تردد خودروها در بزرگراه‌های ایران به طور محسوسی کاهش یافته‌است.

همزمانی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با افزایش تحریم‌های بین‌المللی، به‌ویژه در بخش سوخت و انرژی علیه ایران باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط این دو موضوع با یکدیگر در رسانه‌های جهانی بازتاب زیادی داشته‌باشد.
XS
SM
MD
LG