لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

صالحی: مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران با ۱+۵ معنا و مفهومی ندارد


علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران
سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که جمهوری اسلامی در مذاکرات استانبول درباره «پرونده هسته‌ای» این کشور صحبت نخواهد کرد. وی تأکید کرد که حل «مسائل فنی و حقوقی هسته‌ای» تنها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ایران مذاکره با ۱+۵ در این باره را «بی‌معنا و مفهوم» می‌داند.

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایران» گفت: «اگر طرف مقابل بخواهد در مذاکرات راجع به مسئله هسته‌ای به عنوان «پرونده هسته‌ای» صحبت کند، اصلاً این مذاکرات را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

سرپرست وزارت خارجه ایران با ذکر اینکه «مسائل فنی و حقوقی هسته‌ای هر کشوری فقط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قابل طرح است و آژانس طبق قواعد و قوانین بین‌المللی تنها مرجع صالح برای قضاوت در مسائل کشورهای عضو است و اگر این را به عنوان مبدأ اصولی تلقی کنیم که همین طورهم هست بنابراین ورود به مسئله‌ای به نام هسته‌ای از نظر ما یک پرونده تصنعی غربی است و مذاکره درباره آن با ۱+۵ معنا و مفهومی ندارد.»

وی با تأکید بر اینکه «مذاکرات ایران و ۱+۵ تحت عنوان مذاکرات هسته‌ای برگزار نمی‌شود و مبنای آن دو بسته پیشنهادی ایران و غرب است»، گفت: «در آخرین دور مذاکرات اینگونه تفاهم شد که طرفین بر اساس نقاط مشترک مذاکره کنند و این روند ادامه پیدا کند.»

اظهارات علی‌اکبر صالحی در حالی بیان می‌شود که شش قدرت جهانی قرار است در چارچوب گروهی به نام ۱+۵ در روزهای ۲۱ و ۲۲ ژانویه در استانبول با طرف ایرانی دیدار کنند تا در این جلسات برای فراهم کردن زمینه‌های مذاکرات اصلی درباره برنامه اتمی ایران رایزنی شود.

روز چهارشنبه هم‌چنین علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر خود به چین با مقام‌های چینی در پیوند با مناقشه هسته‌ای ایران تبادل نظر کرد.

وی شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری درباره نتایج مذاکراتش با مقام‌های چینی گفت: «در این مذاکرات دوطرف بر اینکه گفت‌وگوها پیرامون موضوع هسته‌ای ایران در سایه منطق و با هدف همکاری انجام شود، تاکید داشتند.»

وی افزود: «در ملاقات با مقامات چینی تاکید کردیم که راه حل نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوها این است که راهبرد گفت‌وگو و همکاری جایگزین راهبرد دومسیره شود.»

مذاکرات استانبول پس از آن برگزار می‌شود که نمایندگان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه در ژنو با یکدیگر دیدار کردند.

گفت‌وگوهای ژنو نتیجه خاصی به دنبال نداشت و تنها گفته شد که دور بعدی گفت‌وگوها در استانبول برگزار می‌شود. مقام‌های طرفین مذاکره پس از جلسه ژنو، درباره محور مذاکرات استانبول اختلاف نظر پیدا کردند.

با نزدیک شدن تاریخ مذاکرات استانبول، روز چهارشنبه علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که گفت‌وگوهای استانبول درباره برنامه هسته‌ای تهران «فرصت تاریخی» غرب برای بازگشت به میز مذاکرات است.

وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است پیشاپیش مذاکرات گروه موسوم به پنج به علاوه یک با ایران، راهی استانبول شود.

خانم اشتون به نمایندگی از گروه پنج به علاوه یک، در مورد پرونده هسته‌ای ایران، با مقامات جمهوری اسلامی گفت‌وگو می‌کند.

ایران در روزهای گذشته و در آستانه برگزاری دور تازه گفت‌وگوهایش با کشورهای ۱+۵ از چند کشور، از جمله اتحادیه اروپا، برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای خود دعوت کرده بود.

در واکنش به این دعوت مقام‌های ایرانی، ایالات متحده چنین سفری را «یک سفر سحرآمیز و افسانه‌ای» خواند که نمی‌تواند کمکی به اجرای تعهدات بین‌المللی تهران کند و بریتانیا نیز اعلام کرد که «یک دیدار کاملاً کنترل شده از تأسیسات دستچین شده نخواهد توانست ضمانت‌های لازم را به جامعه جهانی ارائه کند.»

یک سخنگوی کمیسیون اروپا نیز به دعوت ایران این گونه واکنش نشان داد که «این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید تأسیسات هسته‌ای ایران را بازرسی کند.»

خانم اشتون هم این دعوت را رد کرده ولی افزود که این موضوع به معنای به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و غرب نیست.

از سوی دیگر سرگئی ريابکوف، معاون زير امور خارجه روسيه، روز سه‌شنبه گفته است که «مسکو در حال بررسی پيشنهاد ايران برای بازديد از تاسيسات هسته‌ای اين کشور است.»

آمریکا و غرب برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می‌دانند. ایران می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای را برای تولید برق دنبال می‌کند.

در حالی که قدرت‌های غربی می‌کوشند با مذاکره، ایران را از ادامه این فعالیت‌ها منصرف کند، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز چهارشنبه گفت که تنها با تاکيد بر وجود يک گزينه نظامی معتبر عليه جمهوری اسلامی ايران، حاکمان تهران ممکن است که از برنامه هسته‌ای خود دست بکشند.
XS
SM
MD
LG