لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

منابع اسرائیلی: برنامه اتمی ایران ۱۷۰ میلیارد دلار هزینه داشته است


منابع امنیتی اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان، گفتند که طبق محاسبه آنان، برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکنون برای ایران ۱۷۰ میلیارد دلار هزینه دربر داشته که بخش اعظم آن نتیجه تحریم‌ها بوده است.

این منابع اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که از این مبلغ ۴۰ میلیارد دلار «طی ۲۰ سال گذشته صرف ساخت‌وساز زیرساخت‌های هسته‌ای و دایر نگاه داشتن این تأسیسات شده است».

به گفته این منابع، در کنار این ۴۰ میلیارد، ایران ۱۳۰ میلیارد نیز به خاطر تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۲ میلادی علیه کشور وضع شده از دست داده است.

بنا بر این گزارش، از ضرری که ایران بابت تحریم‌ها دیده ۱۰۵ میلیارد دلار آن به خاطر تحریم‌های نفتی و ۲۵ میلیارد نیز در پی تحریم بانکداری، تجارت و صنایع، و توسعه و سرمایه‌گذاری بوده است.

این منابع همچنین به خبرگزاری فرانسه گفتند که ایران مبالغ هنگفتی را به هم‌پیمانانش در لبنان، سوریه، و نوار غزه فرستاده است.

به گفته این منابع، جمهوری اسلامی تنها به حزب‌الله لبنان ۱۰ میلیارد دلار پول ارسال کرده و «صدها میلیون دلار» نیز به رژیم بشار اسد در دمشق فرستاده است.

این گزارش به نقل از این منابع اسرائیلی می‌افزاید که مبلغی بین ۱٫۳ میلیارد تا ۱٫۸ میلیارد دلار نیز از ایران به حماس و گروه «جهاد اسلامی فلسطین» که در غزه مستقر است رفته است.

این منابع اما مشخص نکردند که این کمک‌ها در چه تاریخی و طی چه مدت زمانی از سوی ایران به گروه‌های هم‌پیمان جمهوری اسلامی در نوار غزه فرستاده شده است.

اما این منابع اسرائیلی در حالی از ارسال «صدها میلیون دلار» از ایران به به رژیم بشار اسد در سوریه خبر می‌دهند که پیش از این مبالغی چندین «میلیارد» دلاری در این ارتباط در خبرها ذکر شده است.

از آن‌ جمله تیرماه سال ۱۳۹۱ رسانه‌ها از کمک پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری ایران به رژیم سوریه خبر دادند. اندکی بعد در مهرماه آن سال نیز اخباری مبنی بر انتقال حدود ۱۰ میلیارد دلار از ایران به سوریه منتشر شد.

وزارت خارجه بریتانیا بهمن‌ماه ۹۱ گزارشی با عنوان با «کمک‌های مالی ایران به رژیم سوریه چه کارهایی می‌شد در داخل ایران انجام داد؟» تهیه کرد و در آن به کارهایی که با پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در ایران انجام‌پذیر بود پرداخت.

بنا بر محاسبات این گزارش، با صرف این مبلغ در ایران می‌شد همزمان بودجه بخش خدمات پزشکی را به میزان ۳۵۰ درصد افزایش داد، متوسط سرانه تخت بیمارستانی در ایران را به میانگین جهانی این آمار رساند، ۳۴۷ هزار کلاس درس در ایران احداث کرد، ۳۸۵۰ کیلومتر بزرگراه به شبکه جاده‌های ایران افزود، و شهر زلزله‌زده بم را بازسازی کرد.
XS
SM
MD
LG