لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

درخواست ده‌ها دانشگاهی جهان از رهبر ایران برای آزادی ابراهیم یزدی


ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی
ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی
بيش از ۱۳۰ شخصیت علمی و دانشگاهی جهان روز دوشنبه، ۲۴ ژانویه، با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار «آزادی فوری و بی قید و شرط» ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، و «همه زندانیان عقیدتی در ایران» شدند.

در میان امضاکنندگان این نامه، نام نوآم چامسکی، یورگن هابرماس، ارنستو لاکلو، چانتال مافو، جان اسپوزیتو و شمار زیادی از استادان علوم انسانی و رؤسای نهادهای علمی مختلف به‌چشم می‌خورد.

در این نامه که رونوشتی از آن به پنج مقام دیگر ایرانی، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، صادق لاریجانی، علی لاریجانی و محمد خزاعی، نیز فرستاده شده، دستگیری و «بدرفتاری» با این افراد، «نقض توجیه‌ناپذیر هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌الملل و حرمت‌شکنی نسبت به تمامی مذاهبی که برپایه اصول عدالت، قانونمندی و مهرورزی بنا شده‌اند» نامیده شده‌است.

در این نامه از ابراهیم یزدی به عنوان «مردی باشرف که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را وقف اصلاحات دموکراتیک در ایران و اشاعه احترام به حقوق بشر در سراسر جهان اسلام کرده» یاد شده‌است.

نهضت آزادی ایران، پس از ۵۰ سال سابقه فعالیت حزبی، در سال‌های اخیر با فشارهای فزاینده‌ای مواجه بوده‌است. ابراهیم یزدی، دبیرکل این حزب سیاسی با ۸۰ سال سن، مسن‌ترین زندانی سیاسی ایران به‌شمار می‌آید.

امضاکنندگان این نامه، هم‌چنین خواستار آزادی این زندانیان در ایران شده‌اند: نسرین ستوده، محمد نوری‌زاد، مصطفی تاجزاده، عبدالله مؤمنی، مجید توکلی، فرید طاهری، عماد بهاور، بهاره هدایت، جعفر پناهی، لیلا توسلی، مهدیه گلرو، محسن میردامادی، فیض‌الله عرب‌سرخی، عمادالدین باقی، منصور اسانلو، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، احمد زیدآبادی، هدا صابر، نازنین خسروانی، محسن صفایی فراهانی، ریحانه طباطبایی، ساجده کیانوش راد، محسن امین‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، فرزانه روستایی، مهدی محمودیان، ژیلا بنی‌یعقوب، و بهمن احمدی امویی.

در پایان نامه این دانشگاهیان، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی آمده‌است: «ما از شما می‌خواهیم که به این بی‌اعتنایی به حقوق بشر که سرانجام تمامی اعتماد میان دولت شما و شهروندان ایران را نابود خواهد کرد خاتمه دهید.»
XS
SM
MD
LG