لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

سازمان مجاهدین خلق از حمله به اردوگاه اشرف خبر داد


اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق
اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق
مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران» که مقر آن در پاریس است، مأموران «عراقی و ایرانی» را متهم کرد که روز جمعه به اردوگاه اشرف واقع در عراق حمله کرده و ۱۷۶ تن از ساکنان آن را زخمی کرده‌اند.

همسر مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، در بیانیه‌ای که روز شنبه در وب‌سایت خود منتشر کرده می‌نویسد که «قوای نظامی و مأموران کمیته تحت امر نخست‌وزیری عراق» در این حمله «مشارکت فعال» داشته‌اند.

وی اقدامات نامبرده در وب‌سایت خود از جمله «جلوگیری از مداوای مجروحان»، و «شکنجه روانی ساکنان اشرف با ۱۸۰ بلندگو» را «نقض جدی کنوانسیون چهارم ژنو» دانست و آنها را محکوم کرد.

مریم رجوی در این بیانیه «هم‌زمانی» سفر سرپرست وزارت خارجه ایران به عراق و «رخ دادن» این حمله را در ارتباط با هم ارزیابی می‌کند.

روز جمعه علی‌اکبر صالحی، در سفری به عراق با همتای خود هشیار زیباری و نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.

اردوگاه اشرف که بیش از ۳۰۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن به‌سر می‌برند در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاست‌جمهوری صدام حسین در عراق برپا شد. ساکنان این اردوگاه پس از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به عراق خلع سلاح شدند.

مسئولیت کنترل اردوگاه اشرف واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد در استان دیاله سال گذشته میلادی از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق واگذار شد.

رهبران شیعه دولت عراق روابط دوستانه‌ای با دولت ایران داشته و تهران همواره خواستار برچیده شدن اردوگاه اشرف و تحویل ساکنان آن به ایران بوده‌است، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر ضمن مخالفت با استرداد اعضای مجاهدین به ایران اخراج آنها از کشور را نقض قوانین بین‌الملل می‌دانند.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، ‌در مردادماه سال گذشته نیز در جریان یک درگیری دوروزه بین اعضای اردوگاه اشرف و نیروهای امنیتی عراق حداقل ۱۱ نفر کشته و زخمی و ۳۶ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق دستگیر شدند.

دادگستری اسپانیا، روز ۱۴ دی امسال خبر داد که ماجرای حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف در سال گذشته را مورد تحقیق قرار می‌دهد.
XS
SM
MD
LG