لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

مقام ارشد شورشیان لیبی: قذافی در ترور فرمانده مخالفان دست داشته ‌است


ژنرال عبدالفتاح یونس، فرمانده نیروهای مسلح شورشیان لیبی که پیش از این، وزیر کشور دولت معمر قذافی بود.
ژنرال عبدالفتاح یونس، فرمانده نیروهای مسلح شورشیان لیبی که پیش از این، وزیر کشور دولت معمر قذافی بود.
یک مقام ارشد در گروه مخالفان رهبر لیبی روز جمعه معمر قذافی را متهم کرد که در مرگ ژنرال عبدالفتاح یونس، فرمانده نیروهای مسلح شورشیان لیبی، دست داشته ‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام ارشد مخالفان که نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید که گزارش‌های اولیه در مورد کشته شدن عبدالفتاح یونس که در طرابلس منتشر شده نشان می‌دهد که معمر قذافی برای عقب نشاندن شورشیان از شهر نفتی بریقه، خواستار قتل عبدالفتاح یونس شده ‌بود.

عبدالفتاح یونس که پیش از پیوستن به نیروهای شورشی، وزیر کشور دولت معمر قذافی بود، روز پنج‌شنبه به همراه دو تن از مشاورانش بر اثر تیراندازی مردان مسلح در بنغازی کشته شد.

در همین حال رئیس شورای انتقالی ملی لیبی تأیید کرده ‌است که عبدالفتاح یونس پیش از کشته شدن، توسط نیروهای امنیتی شورشیان بازداشت شده بود تا «به چند سؤال نظامی» پاسخ دهد.

ترور این فرمانده مخالفان قذافی شایعات و گزارش‌های تأیید نشده زیادی را به دنبال داشته است با این مضمون که «شورشیان وی را به اتهام خیانت، بازداشت کرده و به قتل رسانده‌اند».

گزارش‌های تأیید نشده عبدالفتاح یونس را متهم می‌کنند که هم‌چنان با دولت قذافی تماس‌های مخفی داشته و حتی برای نظامیان هوادار معمر قذافی سلاح تأمین می‌کرده‌ است.

کشته شدن این مقام ارشد اپوزیسیون، نگرانی‌ها از وجود شکاف در جبهه مخالفان قذافی را افزایش داده ‌و پشتیبانی‌های طایفه عبدالفتاح یونس موسوم به طایفه عُبیدی از وی، به ترس از آغاز درگیری‌های طایفه‌ای در لیبی دامن زده ‌است.

همزمان با تشدید جنگ داخلی در لیبی، بریتانیا روز چهارشنبه ضمن به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی به عنوان دولت قانونی آن کشور، از دیپلمات‌های دولت فعلی لیبی در بریتانیا خواست که خاک آن کشور را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG