لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

دو عضو دیگر «پوسی رایت» در روسیه از زندان آزاد شدند


«ماریا آلیوخینا»، از اعضای دربند گروه موسیقی «پوسی رایت» که روز دوشنبه ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳ آزاد شد.
«ماریا آلیوخینا»، از اعضای دربند گروه موسیقی «پوسی رایت» که روز دوشنبه ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳ آزاد شد.
«ماریا آلیوخینا» و «نادژدا تولوکونیکووا» دو عضو دربند گروه موسیقی «پوسی رایت» در روسیه روز دوشنبه دوم دی در حالی که تنها دو ماه از دوران حبس‌شان باقی مانده بود مشمول عفو ریاست‌جمهوری شده و از زندان آزاد شدند.

در همین حال «ماریا آلیوخینا» در مورد این عفو گفت که این «یک اقدام تبلیغاتی» از سوی کرملین است و اگر امکانش برایش فراهم بود در زندان می‌ماند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، «ماریا آلیوخینا» که بامداد دوشنبه آزاد شد پس از آزادی از زندان به شبکه تلویزیونی روسی «دُژد» گفت که «فکر نمی‌کنم عفو من یک اقدام انسان‌دوستانه بوده بلکه به نظر من این یک ترفند تبلیغاتی است و نظر من نسبت به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، تغییری نکرده‌است.»

وی افزود که مأموران زندان ناچار به اجرای دستور عفو وی بودند اما اگر تصمیم برعهده خود وی بود در اعتراض به این «اقدام تبلیغاتی» در زندان می‌ماند.

سه عضو گروه موسیقی «پوسی رایت» در اوایل ماه مارس ۲۰۱۲ به خاطر شعار علیه ولادیمیر پوتین و رقص و آواز در یک کلیسا به «اوباش‌گری با انگیزه‌های ضد دینی» متهم و هریک به دو سال حبس محکوم شدند.

در واکنش به این اقدام، آمریکا و اتحادیه اروپا مجازات زندان برای این دختران را «واکنشی بیش از اندازه سخت‌گیرانه» توصیف کردند.

پس از آن، ساموتسویچ، یکی از سه عضو این گروه از زندان آزاد شد اما دو عضو دیگر یعنی آلیوخینا و تولوکونیکووا به بازداشتگاهی در نقطه‌ای دوردست در سیبری فرستاده شدند.

نادژدا تولوکونیکووا
نادژدا تولوکونیکووا
مدت حبس آلیوخینا و تولوکونیکووا اوایل ماه مارس آینده به پایان می‌رسید اما با عفو ریاست‌جمهوری آلیوخینا بامداد روز دوشنبه و تولوکونیکووا نیز عصر همان روز آزاد شد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه نوشت که نظر ماریا آلیوخینا در مورد «تبلیغاتی» بودن این اقدام منعکس‌کننده نظر تحلیلگران سیاسی است که اقدامات جدید ولادیمیر پوتین، از جمله عفو میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر سابق و هوادار حزب اپوزیسیون در روسیه، از زندان را با نزدیک شدن زمان بازی‌های المپیک زمستانی در سوچی روسیه در فوریه، و تلاش دولت روسیه برای بهبود وجهه بین‌المللی خود پیش از آغاز این بازی‌ها مرتبط می‌دانند.

میخائیل خودورکوفسکی که پس از گذراندن ده سال در زندان روز جمعه ۲۹ آذر آزاد شد روز یک‌شنبه در مصاحبه با رسانه‌ها از بدرفتاری با خود در زندان خبر داد و افزود که قصد دارد از سیاست روسیه فاصله بگیرد.

آقای خودورکوفسکی پس از آزادی به خبرنگاران گفت که کوشش خواهد کرد تا به آزادی دیگر زندانیان سیاسی در روسیه کمک کند و از سیاستمداران غربی خواست تا در ملاقات‌های خود با پوتین مسائل این زندانیان را نیز مد نظر داشته باشند.
XS
SM
MD
LG