لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

حسن روحانی: حق غنی‌سازی در خاک ایران خط قرمز ماست


حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران.
حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران.
حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه ۱۹ آبان در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس با بیان این‌که «ما به خاطر فشار تحریم بر سر میز مذاکره ننشسته‌ایم» گفت که «حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و غنی‌سازی در خاک ایران» از خط قرمزهای جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اظهار داشت: «ما به زبان و عمل به طرف‌های مذاکره‌کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد و ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آورد و نیاورده است.»

اشاره حسن روحانی به مذاکرات جدید هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ است که دور دوم آن روز پنج‌شنبه آغاز شد و روز شنبه، ۱۸ آبان، بدون توافق بین طرفین پایان یافت.

حسن روحانی که در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان سخن می‌گفت تاکید کرد: «برای ما حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و غنی‌سازی در خاک ایران و منافع ملی از خط قرمزهاست که این خط قرمزها قابل عبور نیست چرا که ما حاضر به تبعیض نیستیم و ملت ایران باید از حقوق قانونی خود برخوردار باشد.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که بنا بر گزارش‌ها، فرانسه در مذاکرات ژنو خواستار آن شده که ایران فعالیت‌های خود را در رآکتور آب سنگین اراک متوقف سازد و پرسش‌هایی هم در مورد ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران مطرح کرده است.

این درخواست‌های فرانسه با واکنش شدید رسانه‌های جمهوری اسلامی مواجه شده به طوری که خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه در گزارشی با عنوان «مذاکرات سخت ژنو و قورباغه هفت‌تیرکش فرانسوی»، فرانسه را متهم کرد که «برای جلوگیری از فروپاشی تحریم‌ها نیابتاً و در یک توافق پشت پرده از جانب دولت آمریکا وارد عمل شده است.»

مسئله ارتباط مذاکرات با تحریم‌ها

به نوشته خبرگزاری فارس، حسن روحانی در ادامه سخنرانی روز یکشنبه خود در مجلس هم‌چنین گفت: «ما به خاطر فشار تحریم بر سر میز مذاکره ننشسته‌ایم» و افزود: «آنهایی که پای میز مذاکره آمده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها راه‌حل نیست.»

آقای روحانی افزود: «فقط ملت ایران از تحریم ضرر نمی‌کند بلکه این تحریم‌ها به ضرر تحریم‌کنندگان نیز است؛ ما تحریم را غیرقانونی و راه‌حل ناکارآمد می‌دانیم.»

اظهارات حسن روحانی پیرامون بی‌ارتباط بودن آمدن ایران بر سر میز مذاکره هسته‌ای با تحریم‌های بین المللی، در حالی است که وی در جریان کارزار انتخاباتی خود و بعد از آن تاکید کرده‌ بود که قصد دارد با «شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌ای» موجبات کاهش و رفع تحریم‌ها و جلوگیری از افزایش تحریم‌ها در آینده را فراهم کند.

مذاکرات هسته‌ای ایران ۱۰ سال است که در جریان است. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با صدور چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند ولی تهران همواره غنی‌سازی را حق خود خوانده است.

قدرت‌های غربی نگران‌اند که غنی‌سازی اورانیوم در ایران ممکن است زمینه‌های حرکت تهران به سمت ساخت بمب اتمی را فراهم کند اما ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

دور بعدی مذاکرات اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک به ۲۹ آبان موکول شده است.

گزارش عملکرد صد روزه دولت

حسن روحانی در ادامه سخنرانی روز یک‌شنبه خود با اشاره به این‌که «امروز هشتاد و پنجمین روز از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد» گفت که وی «ظرف ۱۵ روز آینده گزارشی از دوره صد روزه فعالیت خود را به ملت ارائه خواهد کرد.»

وی گفت: «دولت در ۸۴ روز در زمینه سیاست داخلی، خارجی، اقتصادی، فرهنگی، سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه توفیقات فراوانی را به دست آورده‌است.»

در همین حال با نزدیک شدن صدمین روز آغاز به کار دولت روحانی، سایت «روحانی‌سنج» که برای ارزیابی عملکرد صد روزه دولت حسن روحانی از سوی دانشگاه تورنتو کانادا راه اندازی شده‌است گزارش می‌دهد که از میان ۴۶ وعده حسن روحانی تاکنون تنها سه مورد تحقق یافته است.

این سه مورد عبارتند از مخالفت با ستاره‌دار کردن دانشجویان، بازگرداندن اساتید کنار گذاشته شده به دانشگاه، و بازگشایی خانه سینما در ماه اول.

از موارد محقق نشده که در این سایت گزارش می‌شود می‌توان به مهار تورم، رفع تبعیض‌های قومیتی، مذهبی، و جنسیتی، حذف کنترل پیش از چاپ کتاب، و رفع تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد.

سایت «روحانی‌سنج» که عملکرد دولت حسن روحانی را در چهار بخش «سیاست خارجی، اقتصاد، سیاست داخی و مسائل اجتماعی- فرهنگی» مورد بررسی قرار می‌دهد در ایران فیلتر است.

مسئله عدم رای اعتماد مکرر به گزینه‌های وزارت ورزش

روز یک‌شنبه اعلام شد که سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان نیز موفق نشده‌است از مجلس رای اعتماد بگیرد و حسن روحانی در همین روز گزینه چهارمی را به مجلس پیشنهاد کرده است.

آقای روحانی در سخنرانی روز یک‌شنبه خود با اشاره به این مسئله در مجلس گفت: «نمایندگان در چارچوب مصالح، قانون و آئین‌نامه داخلی مجلس عمل می‌کنند و ما از این نظر گله‌ای نداریم.»

وی اما درخواست کرد که «همه باید به وزارت نوپای ورزش و امور جوانان کمک کنیم.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه به نصرالله سجادی سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان نیز رای اعتماد ندادند و رییس جمهوری ایران ناچار شد که محمد گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی کند.

جلسه رای اعتماد به گزینه دوم، یعنی رضا صالحی امیری با اتهامات سنگین برخی نمایندگان علیه او همراه شد.

به گزارش فارس، حسن روحانی در ادامه سخنرانی روز یک‌شنبه خود در این باره گفت: «آقای صالحی‌امیری حدود دو ماه سرپرست این وزارتخانه بود و به وظایف خود عمل کرد البته مطالبی که در جلسه رای اعتماد وی گفته شد می‌توانست با بیان نرم‌تری مطرح شود و این حق طبیعی او بود که از خودش دفاع کند.»

روحانی با بیان اینکه کسانی که از مجلس رای اعتماد نگرفتند حدودا رای ۴۰ درصد نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند، ابراز داشت: «این موضوع برای همه روشن باشد که فردی که ۴۰ درصد حمایت نمایندگان را دارد مطمئناً برای سمت‌های پایین‌تر از وزارت رای خوبی دارد.»
XS
SM
MD
LG