لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

روحانی: دولت قوی به معنی دولت مداخله‌گر در زندگی خصوصی نیست


حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران.
حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران.
حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در انتخابات یازدهم ریاست‌ جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ تیر، در دیدار با تعدادی از روحانیون گفت که دولت قوی به معنی دولت «محدودکننده زندگی مردم و مداخله‌کننده در زندگی خصوصی نیست».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن روحانی که در سالن وزارت کشور سخن می‌گفت همچنین با ذکر این‌ که «دولت قوی از یک جامعه قوی برمی‌خیزد» اظهار داشت که «ما باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی‌گری دولت را در امور جامعه هر روز کمتر و کمتر کنیم».

وی افزود: «دولت قوی و توانمند به معنی دولت مداخله‌گر و متصدی در همه امور و محدودکننده زندگی مردم و مداخله‌کننده در زندگی خصوصی نیست. قدرت دولت در بالا بردن اعتماد جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی است.»

حسن روحانی توضیح بیشتری در مورد حد و مرزی که وی برای مداخله دولتی در زندگی خصوصی شهروندان قائل است نداد.

وی اما در بخش دیگری از سخنانش به مسئله نوع برخورد دولت با جوانان پرداخت و گفت: «با سخن تند جذب جوانان امکان‌پذیر نیست. اگر انحرافی وجود دارد باید آنها را اصلاح کنیم.»

وی در این باره افزود که «باید بدانیم که سروکار ما با جسم جوان نیست که با زور بتوان آن را درست کرد، بلکه سروکار ما با اندیشه جوان است که این جز با بیان نرم و قول سدید راه دیگری ندارد».


«با مشکلات کم‌نظیری روبه‌رو بودم که بعدها بیان خواهم کرد»

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود گفت: «امروز مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی ماست. من با آگاهی از همه مشکلات در این راه قدم گذاشته‌ام و علی‌رغم مشکلات کم‌نظیر که بعدها در یک بیانی آن را به ملت ایران خواهم گفت، وارد شدم.»

وی افزود: «هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که این دولت با آن روبه‌روست، روبه‌رو نبوده است».

حسن روحانی که قرار است اواسط مردادماه سوگند ریاست‌ جمهوری ایران را یاد کند در ادامه سخنان خود با اظهار این که «مسائل معیشتی، تورم، گرانی و بیکاری نه تنها دامن طبقات پایین، بلکه دامن طبقات متوسط را هم فراگرفته» گفت: «مردم می‌دانند مشکلات چندین‌ساله در چند روز و چند ماه حل نمی‌شود.»

آقای روحانی درباره تشکیل کابینه جدید دولت نیز توضیح داده و گفت: «مدتی است من با دوستانی که نه ادعا و نه مطالبه‌ای دارند، کار بررسی افراد کابینه را آغاز کردم و امیدوارم در مهلت مقرر بتوانم شایسته‌ترین‌ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط‌های حزبی و جناحی انتخاب کنم.»

پذیرش سلایق مختلف، «اما در راهی که رهبری پیش پا گذاشته»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود تأکید کرد که «ما از یک سو باید از افراط و تندروی فاصله بگیریم و جامعه را طبیعی، معتدل و سالم بسازیم و از سوی دیگر گرایش‌ها و سلایق گوناگون را پذیرا باشیم».

وی افزود: «خطر زمانی است که یک گروه خود را مساوی اسلام، انقلاب و ولایت فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین، انقلاب و ولایت فقیه معرفی کند.»

حسن روحانی بار دیگر تأکید کرد که «در یک جامعه آزاد و بزرگ نمی‌توان یک سلیقه را حاکم کرد»، اما افزود که «باید در راهی که مقام معظم رهبری پیش پای ما گذاشته است، پیش برویم».

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، پیش از این خبر داد که حسن روحانی حدود یک هفته پیش از انتخابات نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی فرستاده و در آن بر «مطیع و همراه» بودن خود تاکید کرده است.

با این حال عبدالله حاج صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، روز یکم تیر این‌ گونه اظهار داشت که «برخی از ما به خاطر گفتمان مطرح شده منتخب مردم می‌خواستیم کسان دیگری انتخاب شوند، اما امروز به او تبریک می‌گوییم.»
XS
SM
MD
LG