لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

ارتش اسرائیل از پرتاب دو راکت از سوریه به بلندی‌های جولان خبر داد


موانع جدید مرزی که اسرائیل در مرز بلندی‌های جولان با سوریه برپا کرده‌است.
موانع جدید مرزی که اسرائیل در مرز بلندی‌های جولان با سوریه برپا کرده‌است.
یک سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت خبر داد که دو راکت که از خاک سوریه شلیک شده به منطقه‌ای توریستی در بلندی‌های جولان که تحت کنترل اسرائیل قرار دارد اصابت کرده‌است.

این سخنگوی ارتش اسرائیل که نام او ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفت که «دو انفجار در سمت اسرائیلی کوه حِرمون [جبل‌الشیخ] رخ داده و ما در حال بررسی این حادثه هستیم.»

وی با ذکر این‌که این حادثه خسارت جانی یا مالی به دنبال نداشته افزود که «به باور ما این حادثه درنتیجه وضعیت داخلی سوریه اتفاق افتاده است.»

جبل‌الشیخ منطقه ورزش اسکی و کوهنوردی است و در بخشی از آن پایگاه‌های نظامی قرار دارند. به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل هم‌اینک بازدید عموم از مناطق گردشگری این کوه ممنوع شده و اسرائیل به سازمان ملل درباره این حادثه خبر داده‌است.

بلندی‌های جولان که از سوی اسرائیل اشغال شده، از زمان آغاز درگیری‌های داخلی سوریه وضعیت متشنجی داشته‌است و در چند مورد شلیک توپخانه‌های سوری و شلیک‌های تلافی‌جویانه از سوی اسرائیل در این منطقه رخ داده است.

هفته گذشته نیز سه مورد از شلیک با مسلسل به سوی بخش اسرائیلی خط آتش‌بس جولان اتفاق افتاد.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، به تازگی دستور داده است به سوی مناطقی در خاک سوریه که از آنها به اسرائیل شلیک می‌شود، سریعاً آتش‌باری زمینی انجام شود.

روزنامه اسرائیلی معاریو روز شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه، از «نگرانی ارتش اسرائیل از تضعیف حکومت بشار اسد در بخش سوری ارتفاعات جولان» خبر داد.

نگرانی اسرائیل به‌ویژه از این امر ناشی می‌شود که اسلام‌گرایان افراطی به نیروهای غالب در میان معارضین سوری در بخش سوری ارتفاعات جولان مبدل شده‌اند.

در همین حال حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، روز نوزدهم فروردین در یک نطق ویدیویی از طرح سوریه برای تشکیل «جبهه مقاومت مردمی» در بلندی‌های جولان خبر داد و گفت: «حزب‌الله آماده کمک و آموزش به این تشکیلات برای بازپس‌گیری جولان از اسرائیل است.»

به نوشته خبرگزاری رویترز حسن نصرالله هم‌چنین اعلام کرد که سوریه در مقابل حمله هوایی اسرائیل به دمشق، سلاح‌های قدرتمندتری در اختیار حزب‌الله قرار خواهد داد که توازن فعلی قوا با اسرائیل را برهم خواهد زد.

اسرائیل در جریان جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های استراتژیک جولان را به تصرف درآورده و سپس به خاک خود ضمیمه کرد اما جامعه جهانی این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.
XS
SM
MD
LG