لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

«روسیه طرح‌های بی‌رحمانه‌ای برای شرق اوکراین دارد»


«اولکساندر تورچینف»، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین.
«اولکساندر تورچینف»، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین.
رئیس‌جمهوری موقت اوکراین روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین روسیه را متهم کرد که «طرح‌های بی‌رحمانه‌ای» را برای بی‌ثبات کردن جنوب شرق اوکراین تدارک دیده و قصد دارد این طرح‌ها را از طریق حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب عملی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اولکساندر تورچینف» در یک نشست پارلمانی با اشاره به روسیه گفت: «آنها قصد دارند نه تنها در منطقه دونتسک بلکه در سراسر جنوب و شرق، از خارکف گرفته تا منطقه اودسا، آتش به‌پا کنند.»

در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هرگونه دخالت مسکو در تحولات شرق اوکراین را تکذیب می‌کند، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که شواهد و مدارکی مبنی بر دخالت روسیه در بی‌ثبات کردن شرق اوکراین وجود دارد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:11 0:00
لینک مستقیم

«آندری دِشچیتسیا» در این باره گفت که حمله هم‌زمان افراد مسلح به چند شهر در شرق اوکراین مشابهت کاملی با اقدامات جدایی‌طلبان هوادار روسیه در کریمه دارد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، شورشیان جدایی‌طلب در حال حاضر کنترل ساختمان‌های دولتی را در دست‌کم ۱۰ شهر در شرق اوکراین در دست گرفته‌اند.

ادامه اشغال ساختمان‌های دولتی در شهرهای شرق اوکراین
ادامه اشغال ساختمان های دولتی توسط جدایی‌طلبان هوادار روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00


اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل این شهرها عملیاتی را آغاز کرده‌است و روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور موقت اوکراین از آغاز «عملیات ضدتروریستی» در بخش شمالی استان دونتسک خبر داد.

خبرگزاری روسی اینترفکس با درج این خبر هم‌چنین گزارش داد که افراد مسلح هوادار روسیه در شهر اسلاویانسک از محاصره این شهر توسط نظامیان اوکراینی خبر می‌دهند.

به گفته این افراد، حمله نظامیان اوکراینی به داخل این شهر «هر لحظه» ممکن است آغاز شود و هواداران روسیه در اسلاویانسک در حال آماده شدن برای دفاع هستند.

رئیس‌جمهور موقت اوکراین به شورشیان مهلت داده‌بود تا ساعت شش بامداد روز دوشنبه تسلیم شوند اما با گذشت زمان این مهلت، نشانه‌ای از تسلیم نیروهای شورشی دیده نشده است.

در روزهای اخیر در درگیری میان نیروهای دولتی با شورشیان هوادار روسیه در اسلاویانسک یک افسر کشته شده و پنج افسر دیگر زخمی شده‌اند.

در ادامه این تحولات، به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، «دیمیتری مدودف»، نخست‌وزیر روسیه روز سه‌شنبه در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که «بار دیگر در اوکراین خونی ریخته شد. این کشور در آستانه جنگ داخلی قرار دارد و این غم‌انگیز است.»

نخست‌وزیر روسیه افزود: «در همین حال، حاکمان غیرقانونی [اوکراین] سعی می‌کنند نظم و سامانی را که خود با شرکت در شورش مسلحانه آن را لگدمال کردند بازگردانند و هم‌اینک دارند در دامی می‌افتند که خود پهن کرده‌اند.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، «نگرانی عمیق» واشینگتن را در مورد حمایت مسکو «از فعالیت‌های مسلحانه جدایی‌طلبان هوادار روسیه، که خطری برای تجزیه و بی‌ثباتی دولت اوکراین هستند» ابراز کرد.
XS
SM
MD
LG