لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۵

آخرین «تخمین‌» درباره مبتلایان به ایدز در ایران: ۱۰۰ هزار نفر


مينو محرز، رئيس مرکز تحقيقات ايدز گفته است که تخمين زده می‌شود ۱۰۰ هزار نفر در ايران به بيماری ایدز مبتلا باشند.

به گزارش يکشنبه ششم مهر خبرگزاری دولتی جمهوی اسلامی (ايرنا)، خانم محرز گفته که «اعتياد به مواد مخدر به ويژه مواد صنعتی و روانگردان»، همچنان مهمترين عامل ابتلای ايرانی‌ها به بيماری ايدز است.

رئيس مرکز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت در عين حال گفته که آمارهای رسمی اين وزارتخانه، از شناسايی ۳۰ هزار مبتلا به ايدز در کشور حکايت دارند.

تخمين‌های تازه از مبتلايان به بيماری ايدز در ايران در حالی منتشر می‌شود که ۱۴ شهريور، يک عضو کميته کشوری ايدز با اشاره به پيش‌بينی سازمان بهداشت جهانی درباره ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ايران به ايدز، گفته بود که حدود ۷۰ هزار نفر از آنها يا از ابتلای خود به اين بيماری خبر ندارند يا آن را پنهان می‌کنند.

مسعود مردانی افزوده بود: «بر اساس آمار ثبت شده حدود ۲۸ هزار مبتلا به ايدز در کشور وجود دارد. اين در حالی است که طبق تخمين‌های سازمان جهانی بهداشت، وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مورد ايدز اچ‌آی‌وی در کشور پيش‌بينی می‌شود.»

مقايسه آمار آقای مردانی با آماری که خانم محرز ارائه داده، نشان می‌دهد که در کمتر از يک ماه، دو هزار نفر به طور رسمی و دست کم ۱۰ هزار نفر به طور غير رسمی به تخمین‌ها در مورد تعداد مبتلايان به بيماری ايدز در ايران افزوده شده است.

به گفته مينو محرز، مصرف مواد مخدر به ويژه تزريقی باعث «افزايش ۱۰ برابری تماس جنسی در ميان معتادان شده و اين موضوع منجر به بروز بيماری ايدز می‌شود که بسياری از معتادان از ابتلا به اين بيماری بی‌خبرند.»

مسعود مردانی در همان هنگام از «رشد خزنده ابتلای جنسی» به بيماری ايدز در ايران نیز خبر داده بود.

این عضو کمیته کشوری ایدز گفته بود که «شايع‌ترين روش‌های ابتلا در چهار، پنج سال گذشته ‌استفاده ‌از سرنگ مشترک در معتادان تزريقی» بوده اما «در حال حاضر راه‌ انتقال از طريق مقاربت جنسی در ايران رو به ‌افزايش است.»

مينو محرز، رئيس مرکز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت نيز روند افزايش اعتياد به مواد مخدر را در کشور «سريع و بحرانی» دانسته و تاکيد کرده است که «اعتياد، بی‌بند و باری و افزايش بيماری‌های عفونی، ايدز و هپاتيت را بدنبال دارد.»

XS
SM
MD
LG